Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1342827
Hemma hade vi elektriska motovärmare i lastbilarna åtminstone på 60-talet. Tidigare än så minns jag inte, av förklarliga skäl...
av Kimmen90
#1342831
Petterlundstrom skrev: tor 17 okt 2019, 21:07
Rolle85 skrev:Så vad har jag? En varm slang i expansionskärlet??
Nej. Du har en slangvärmare, en värmare som man kopplar kylarslangarna till så att kylarvätskan värms när den passerar värmaren.
En fundering, hur cirkulerar vattnet om termostaten är stängd?
av Rådlös
#1342835
Kimmen90: "En fundering, hur cirkulerar vattnet om termostaten är stängd?"
Då cirkulerar det bara runt i blocket och vattnet i kylaren berörs egentligen inte. Motorblocket har ju en viss längd, av sin tekniska uppbyggnad. Om motorvärmaren sitter i ena ändan på blocket så är det inte med automatik lika varmt i andra ändan på motorblocket. Och om vi tänker oss att motorn inte är igång, så får man ju lita på den självcirkulation som bildas. Det är klart, är motorvärmaren igång i flera dagar, så blir det till slut varmt överallt. Men en motorvärmare är inte "byggd" för det så den kommer att brinna upp efter en tid. (Undra hur jag vet det?) Det är bara tänkt att dom skall vara igång 2-3 timmar varje gång.
Och lite överkurs. För ett par år sedan pluggade jag in min motorvärmare en kall vinterdag. Jag vill minnas att det var -17° C. Jag lät den sitta i (i testsyfte) mer än ett dygn. Då var det i och för sig bara 2 - 3 minusgrader. Sedan mätte jag med en IR-termometer på motorblocket. Det var 30° C. Det låter inte mycket men tänk en varm sommardag. 30° C är rätt mycket och dom flesta bilar startar utan problem då.
av William85
#1342849
När vi diskuterar motorvärmartyper får vi ju inte glömma bränslevärmaren, doldisen som funnits i alla tider men som är så vanlig nu senaste åren i dieselbilar. Jäklar vad det är sprutt i dem, är ju effekt som en villapanna :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1342856
Rådlös skrev: fre 18 okt 2019, 10:58Motorblocket har ju en viss längd, av sin tekniska uppbyggnad. Om motorvärmaren sitter i ena ändan på blocket så är det inte med automatik lika varmt i andra ändan på motorblocket.
Och om vi tänker oss att motorn inte är igång, så får man ju lita på den självcirkulation som bildas. Det är klart, är motorvärmaren igång i flera dagar, så blir det till slut varmt överallt.
Varmt vatten är lättare än kallt så det blir rätt bra fart på vattnet inuti blocket/toppen om man har insticksvärmare, speciellt om den är monterad i den lägre delen av kylkanalerna i blocket. Det tar inte många minuter innan vattent börjar röra sig.
av Kimmen90
#1342866
Spoiler »
Tack, hade inbillat mig att vattnet inte cirkulerar så länge termostaten är stängd.
av dannesk
#1343126
Rådlös skrev:Kimmen90: "En fundering, hur cirkulerar vattnet om termostaten är stängd?"
Då cirkulerar det bara runt i blocket och vattnet i kylaren berörs egentligen inte. Motorblocket har ju en viss längd, av sin tekniska uppbyggnad. Om motorvärmaren sitter i ena ändan på blocket så är det inte med automatik lika varmt i andra ändan på motorblocket. Och om vi tänker oss att motorn inte är igång, så får man ju lita på den självcirkulation som bildas. Det är klart, är motorvärmaren igång i flera dagar, så blir det till slut varmt överallt. Men en motorvärmare är inte "byggd" för det så den kommer att brinna upp efter en tid. (Undra hur jag vet det?) Det är bara tänkt att dom skall vara igång 2-3 timmar varje gång.
Och lite överkurs. För ett par år sedan pluggade jag in min motorvärmare en kall vinterdag. Jag vill minnas att det var -17° C. Jag lät den sitta i (i testsyfte) mer än ett dygn. Då var det i och för sig bara 2 - 3 minusgrader. Sedan mätte jag med en IR-termometer på motorblocket. Det var 30° C. Det låter inte mycket men tänk en varm sommardag. 30° C är rätt mycket och dom flesta bilar startar utan problem då.
Även om du har värmaren inkopplad dygnet runt så kommer tempen på kylvattnet aldrig vara varmare än max ca 30-50grader över omgivningstempen, värmaren har för låg effekt och motorn kyls ner av omgivningstemperaturen. Har några ggr glömt att slå av värmaren när jag haft fjärrstyrt vägguttag och en helg var slangvärmaren inkopplad i min V70 ifrån fredag till måndag och vi använde inte bilen men tempen i kylvattnet var inte varmare än ca 30-40 grader vill jag minnas enligt OBD2 instrumentet, det var under 0grader ute. Hade en bekant som tidigare alltid hade slangvärmaren inkopplad hela nätterna och hela dagarna på jobbet och tempmätaren i bilen låg vid bottenstrecket när han startade den som jag tror var 40 grader.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]