- fre 18 okt 2019, 10:58
#1342835
Kimmen90: "En fundering, hur cirkulerar vattnet om termostaten är stängd?"
Då cirkulerar det bara runt i blocket och vattnet i kylaren berörs egentligen inte. Motorblocket har ju en viss längd, av sin tekniska uppbyggnad. Om motorvärmaren sitter i ena ändan på blocket så är det inte med automatik lika varmt i andra ändan på motorblocket. Och om vi tänker oss att motorn inte är igång, så får man ju lita på den självcirkulation som bildas. Det är klart, är motorvärmaren igång i flera dagar, så blir det till slut varmt överallt. Men en motorvärmare är inte "byggd" för det så den kommer att brinna upp efter en tid. (Undra hur jag vet det?) Det är bara tänkt att dom skall vara igång 2-3 timmar varje gång.
Och lite överkurs. För ett par år sedan pluggade jag in min motorvärmare en kall vinterdag. Jag vill minnas att det var -17° C. Jag lät den sitta i (i testsyfte) mer än ett dygn. Då var det i och för sig bara 2 - 3 minusgrader. Sedan mätte jag med en IR-termometer på motorblocket. Det var 30° C. Det låter inte mycket men tänk en varm sommardag. 30° C är rätt mycket och dom flesta bilar startar utan problem då.