Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sirmiky
#1343026
Tjaoo, fick i onsdags fixat lite med bilen och hitta då felet till att bilen dör. felet vart att jag lyckats ändra nollningen till dieselpumpen efter jag bytte toppackning. så nu går bilen som den ska. och bränslet anländer till spridarna i rätt tid. bifogar en bild på pumpen som drivs av kamremmen, om någon undrar över inställning eller hur jag gick till väga så får ni fråga :-)

Fick även bytt spjällhuseti igår kväll som av någon anledning gett upp hoppet.
Bilagor
nolla.jpg
nolla.jpg (1.2 MiB) Visad 731 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1343030
Det där är en anledning till att jag drar mig för att byta kamrem på min. Står i VIDA att det behövs en tolk (pinne) för att få rätt position på driften.
Hur löste du denna nollning av pumpen? Behövdes det någon tolk?
Vad är det avlångt hål där som synes vara utan skruv?
Ser även ut i VIDA som att man behöver rycka motorfästet för att komma åt där, därmed hänga upp maskinen på något sätt, stämmer det?
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1343049
Japp nollningen var således enkel att utföra.
Jag gjorde nollningen utan att ta av kamremmen, dom avlånga hål som du ser är för att de är ett justerbart drev om så skulle behövas.

vevaxeln måste stå i nolläge även så båda kammarna och högtryckspumpen, samt båda kammarna måste stå nollade mot varandra (bilder finns) pumpen råkade flytta sig vid montering av kamrem då jag gjorde toppackningsbytet.
"tolk" pinnen kan bestå av en 7 mm borr som centrerar "gaffeln på bilden" kontra de hålet som står bakom.

På frågan om upphängning så stämmer de, motorfästet måste demonteras på kamremssidan och motorn pallar man upp med en domkraft under bara.

bilder finns på en del av arbetet om intresse finnes.

Jag kör allt utan vida programmet, så om någon kan länka eller skicka programmet till mej så hade vart kul =)
Användarvisningsbild
av Derank
#1343077
messa mig så får du en länk till Mega med både VDASH och Vida 2014D , dog så har Mega infört en begränsning till 5GB om man inte har ett betalande account där, efter 5gb får man vänta i tror det var 8 timmar innan man kan fortsätta ladda ner.

dok så finns inet 2016 med i vida, det är stopp vid MY2014

Men dra ett PM om du vill ha länken, blev sånt grinande här sist jag la ut den
Användarvisningsbild
av Derank
#1343078
från det ena till det andra, kan du skrämma ut mer än 270+ och 530+nm ur en D4a 2016, gamla femman? går det att ta bort lite delar och ersätta andra och kräma ur mer?
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1343090
Derank skrev:från det ena till det andra, kan du skrämma ut mer än 270+ och 530+nm ur en D4a 2016, gamla femman? går det att ta bort lite delar och ersätta andra och kräma ur mer?
Jag behöver ha ett regnummer så kan jag kolla upp din bil =) ett pm är på väg så du kan skicka länk
Användarvisningsbild
av Derank
#1343093
skickade länk förut, ta den med keyn, dok så är det som sagt en begränsning på gb sedan får man vänta innan resten laddas ner
Användarvisningsbild
av Cotag
#1343151
Ang. vida så följde jag instruktioner i denna länk och fick igång en virtuell maskin med engelsk version: https://forums.swedespeed.com/showthrea ... nload-Link
Derank, är den du delar på svenska och går att köra på nyare windowsversioner?

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]