Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sirmiky
#1340801
Har problem med min v70 D4. När man lägger i Drive läget och skickar på lite gas så gör den bara ett skuttande och tvär dör.
(startar ALLTID direkt efter när man lagt i P/N och Trycker på knappen. )

Problemet kommer kall som varm motor, och kan göra så flera gånger på raken, ibland kommer man iväg direkt och ibland jävlas de. Problemet är väldigt irriterande speciellt vid stopplikter rödljus osv. och oerhört pinsamt på ica parkeringen :oops:

Någon som har ideer ? kallibrering av gasspjällsgivare ?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1340806
Har det någon betydelse om du har start/stopp aktiverat eller ej?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1340810
sirmiky skrev: lör 05 okt 2019, 22:44 De har jag faktiskt inte tänkt på. hmm är det ett problem med star/stop på v70 ?
Nej det skulle jag inte säga, utan mer för att kunna utesluta saker...
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1340812
ska prova att av aktivera den vi start,får inga direkta felkoder heller, de förbryllar mig, för de är ju säkert något elektriskt.
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1340979
Att stänga av start/stop hjälpte inte alls, där emot så hjälper de om man lägger i sportläge när man ska iväg. Precis som om motorn ligger på lite för lite varv på tomgång ?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1340989
Kom det direkt efter toppackningsbyte eller du hade symptomen tidigare? Tänker mest om någon kontakt eller liknande inte kommit på rätt ställe.
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1341002
Hej cotage, jag skulle nog vilja säga att problemet kom efter toppackningsbytet, precis som du skrev. Har kollat över de flesta kontakter utan resultat.

Motorn går för övrigt kanon, och varje gång den gör ett skuttande och dör så startar den direkt efter busenkelt. Blir tokig på detta
Användarvisningsbild
av Cotag
#1341279
Kolla om det gör någon skillnad om du har hållit nere bromsen eller inte innan gas/start.
Ren gissning bara som jag baserar på att min manuella ger något förhöjd tomgång vid dragläge.
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1342160
Ingen skillnad, men när man lägger i sportläget så förhöjs tomgångsvarven lite och då dör den ALDRIG när man ska iväg. men Vid låga varvtal så är ju en motor ganska sårbar. Kan dock inte förstå att jag inte hittat någon tjuvluft eller liknade så som jag letat. Gaa blir tokig på detta..

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]