Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1413749
Märker de med EU?
Standarderna heter EN (European Norms) och upprätthålls av CEN, CENELEC och ETSI, beroende på vad de handlar om. Men det står kanske EU som "avsett för europeiska marknaden" på prylarna ändå?
Användarvisningsbild
av PalleH
#1413837
Gabriel skrev: fre 20 nov 2020, 13:51 Jag kör själv med Varta G14, mycket nöjd.
Nästan en tusenlapp billigare här, ink frakt: https://www.empa-innotec.de/Varta-G14-A ... 5-Ah-850-A
Ja jäklar vilken skillnad på pris 😲👌är ju nästan så det låter för bra för att vara sant.

Då får jag bara kolla så det passar till min bil, tack verkligen för tipset.👍
Tycker alla svenska batteriförsäljare har dåliga hemsidor och är dyra.
av dannesk
#1413848
CCA, SAE, DIN, IEC, EN är internationella standarder och alla mäts vid -18grader men lite olika mätförfaranden med olika tidsförlopp och min Volt nivåer. JIS mäts vid -15grader(japansk standard) och MCA (marin) vid 0 grader iom att vid marint bruk är inte minusgrader den intressanta faktorn.
Finns översättningstabeller mellan dessa normer så man någolunda ska kunna jämföra batteriernas prestanda på någolunda vettigt sätt oavsett mätnorm. Ju mer Ah ett batteri har desto högre CCA bör det leverera så dessa värden ska följa varandra.

Batteriet som Gabriel länkade till hade ju sjukt bra pris och skulle inte tveka att köpa detta då det är typ 1000kr billigare än i Sverige och det har samma prestanda då det är rsamma batteri och samma mätnorm.
av Rådlös
#1413872
Jag har mest suddiga minnen av allt det här. Jag kan minnas fel. Men någon gång har jag läst någonstans, vet inte var, att även NATO har en egen mätnorm för detta. Dom köper ju massvis med batterier och använder dom i skiftande miljöer. Stämmer detta eller är det dessinformation (från NATOS fiender, kanske? :-/ )
av dannesk
#1413931
Rådlös skrev:Jag har mest suddiga minnen av allt det här. Jag kan minnas fel. Men någon gång har jag läst någonstans, vet inte var, att även NATO har en egen mätnorm för detta. Dom köper ju massvis med batterier och använder dom i skiftande miljöer. Stämmer detta eller är det dessinformation (från NATOS fiender, kanske? :-/ )
Kan dom säkert ha men det är väl ändå inte relevant för oss vanliga konsumenter.

Amerikanska armen har ett eget batterihanteringsprogram och de testar batterierna enl. CCA.
https://www.pulsetech.net/media/wysiwyg ... y-2014.pdf
av dannesk
#1413941
leiwi skrev:Biltema Agm är det enda batteriet med 3 års garanti
Fel, det är tom 4 års garanti :-) Just 95Ah batteriet är ett ombrandat Tudor batteri så jag misstänker att övriga serien är desamma.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1414240
Gabriel skrev: fre 20 nov 2020, 13:51 Jag kör själv med Varta G14, mycket nöjd.
Nästan en tusenlapp billigare här, ink frakt: https://www.empa-innotec.de/Varta-G14-A ... 5-Ah-850-A
Min låda är bara ca 325mm lång så detta battetri (353mm)passar inte,hur kan detta vara trodde alla d4 och d5 hade samma låda.

Vad ska jag nu titta efter? Någon som vet?
av Gabriel
#1414289
Jag trodde alla XC70/V70 med dieselfemman hade samma batterilåda, dvs den som kan rymma ett 353mm långt batteri.
Det är möjligen inte så att du har en fyrcylindrig D4?
Användarvisningsbild
av PalleH
#1414321
Gabriel skrev: mån 23 nov 2020, 07:19 Jag trodde alla XC70/V70 med dieselfemman hade samma batterilåda, dvs den som kan rymma ett 353mm långt batteri.
Det är möjligen inte så att du har en fyrcylindrig D4?
Jo visst är det så en D4 -15 vea

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]