Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
#1341074
unlargo skrev: mån 07 okt 2019, 13:22 Blir det ingen fläck så tänkte jag fylla på i expansionskärlet igen (strax över MIN), kommer ingen varning inom 1 månad så kanske man kan kalla problemet för löst. Vad tror ni om det? :D
Jag säger fyll den till mellan MAX och MIN och sen låter du bli att bry dig om själva kylarvätskan i en vecka och sedan kollar om det gått ner eller om det ligger i samma höjd som du fyllde på. När du fyllt den mellan MAX och MIN och fortfarande får låg glykol-varningen så måste det vara löst/glapp på något annat rör/slang/klämma etc
av UnleashFusion
#1342379
unlargo skrev: tis 15 okt 2019, 08:13 Vågar knappt skriva det men.. so far so good! Nivån ligger mellan min och max och inga fläckar på backen vad jag kan se :-o Återkommer om ytterligare en vecka
Kan vara så att i början efter du satt fast klämman/slangen och systemet började komma igång så kan det ha varit luft/bubblor - glykolen behöver åka igenom systemet därav kan det ha sjunkit och nu när det är påfyllt dagen efter och inget har sjunkit. men men vi håller tummarna i en vecka till och sen får du kolla varann vecka och så vidare :)
av UnleashFusion
#1342435
unlargo skrev: tis 15 okt 2019, 13:06
Jag har sett att flera verkar ha så att när man öppnar locket på expansionskärlet så pyser det och bubblar i kylvätskan,
med följden att nivån även ökar en hel del vid samma tillfälle, som att ett undertryck finns i systemet eller kärlet. Är det normalt eller är det tecken på att något annat är fel? Vad jag minns så har vi alltid haft så på denna bil från att vi köpte den, å andra sidan har vi ju också blivit tvugna att fylla på kylvätskan minst ett par ggr per år.
Att det pyser när man öppnar är normalt om du kört med bilen och den har blivit varm i motorn. Det skall inte pysa om bilen stått en hel dag eller två. (trycket bör nog ha försvunnit iallafall)

Sedan bytet av problemet jag hade har jag inte fyllt en enda droppe i snart och har inte heller kollat om den gått ner.(förhoppningsvis ska det vara så för dig också framöver) :)
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]