Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av unlargo
Hej,

Från det att vi köpte bilen 2014 så har jag behövt fylla på ett par deciliter glykol per år. Sedan i somras så är det ett ett par-tre deciliter varannan vecka ungefär.
Jag har:
* Luftat systemet ett antal ggr
* Haft den inne på verkstad för trycktest utan märkbart fel
* Spillt i tätningsmedel för kylarläckage
* Kollat olja, glykol, expansionskärl efter tecken på topplockspackning-kaputt utan att hitta nåt
* Ingen imma på rutan
* Inga vita avgaser
* Ej blött på mattorna i bilen
* Bytt lock på expansionskärlet
* Lyckas inte se nåt läckage varesig i motorrummet eller att det skulle droppa ner på marken. Har den i garage med ljusgrått golv så skulle synas tydligt i så fall

Varningen kommer först vid hårda inbromsningar, sen allt oftare/lättare ju mindre vätska som finns kvar. Efter nån vecka så lyser varningen hela tiden.

Massor gjort alltså utan att hitta felet. Någon som har några tips?
E977DA97-1AC4-4D41-92DA-FCCA1DB08315.jpeg
E977DA97-1AC4-4D41-92DA-FCCA1DB08315.jpeg (347.71 KiB) Visad 1733 gånger
av KalleJ
@unlargo,

Japp, tar lite längre tid, man får sätta cylindrarna så de har stängda ventiler och sen trycksätter man och mäter hur mycket som läcker.
Mekonomen hos mig kunde/ville dok.
av unlargo
@KalleJ,

Okej, då vet jag att det går iaf.

Jag funderar på om jag skulle köpa Biltemas glykoltestare för att se om det finns avgaser där i. Om den visar utslag så tänkte jag eventuellt hälla i "head gasket repair" eller vad den heter som finns på Mekonomen. Vad tror ni om den strategin till att börja med?
av UnleashFusion
unlargo skrev: mån 30 sep 2019, 09:03
UnleashFusion skrev: mån 30 sep 2019, 01:11 Måste fråga, har din bil motorvärmare?
Japp, dieselvärmare som jag förstått är standard i alla dieslar i skandinavien iaf
inte den, den vet jag är standard på dieslar. tänkte mer på elektrisk motorvärmare - men i svaret kan jag anta att du inte har redan. För på min bil har jag elektrisk motorvärmare och själva värmarkroppen till e.motorvärmaren läckte just glykol i några månader..(fick väl fylla glykol några gånger i veckan. Glykolen droppade aldrig ner på marken. Verkstad följde enligt protokoll men hittade inget fel men efter några timmar ringde dom och sa att det var värmarkroppen som var boven och det var 4år tillbaka, har inte behövt fylla på glykol sedan dess(och garaget ligger 2 flaskor/oanvända
av unlargo
@UnleashFusion,

Ja okej, nej ingen elektrisk motorvärmare. Men tänkte ta en närmare titt på dieselvärmaren då jag läst att den kan läcka i vissa fall. Dock borde det synas några spår nånstans då kan jag tycka?

Hej Jag har varit hos volovverkstaden idag och de[…]

Rykande dieselvärmare

Bra info! :-)

Leveranstider XC60 T8

Läste någonstans att produktionen p&ar[…]

Om du har köpt den av en bilhandlare så[…]