Sida 1 av 1

Kupefläkt

Postat: sön 15 sep 2019, 19:28
av DirkSchneider
Någon som bytat? Kan byta? Vill byta skiten?
Stendöd, tänkte kolla säkring men hur får man upp de översta i motorummet då denna tydligen sitter under?
Finns det något motstånd man kan börja med att byta likt äldre volvobilar där ena fjädern kunde bränna av så fläkten bara gick på högsta hastighet?
Tacksam för svar :crying:

Re: Kupefläkt

Postat: mån 16 sep 2019, 06:01
av fjohan82
Översra lagret i motorrummet brukar sitta skruvat..

Re: Kupefläkt

Postat: mån 16 sep 2019, 09:09
av apersson850
Bilar med automatiskt klimatanläggning har inget motstånd till fläkten. De har ett drivdon med en MOS-FET (eller nåt liknande) som styr spänningen till fläkten, och därmed varvtalet.

Re: Kupefläkt

Postat: mån 16 sep 2019, 11:11
av DirkSchneider
Okej så var börjar felsökning??

Re: Kupefläkt

Postat: mån 16 sep 2019, 12:24
av apersson850
Lämpligen med att titta på elschemat, så man ser hur det är kopplat. Att komma åt säkringen är ett bra tips.
Det är, åtminstone enligt min egen erfarenhet, vanligare att drivdonet ger upp än att själva motorn gör det. Senast jag hade ett drivdonshaveri blev fenomenet dock det omvända. Fläkten gick inte att stänga av, med mindre än att dra ut säkringen.

Re: Kupefläkt

Postat: mån 16 sep 2019, 14:30
av halvgute57
Om du tar bort DIM/kombiinstrumentet så sitter kontakten till fläktmotorn nere till höger.
Har du 12 volt där så är det fläktbyte..

Re: Kupefläkt

Postat: mån 16 sep 2019, 21:18
av DirkSchneider
Tjena Halvgute.
Tack för svaret, du menar alltså ut med mätarhuset och var skall jag mäta?
Kontakten? Så man ser alltså kontakten därifrån?
Tack för svar, du vet inte hur man kollar säkringen för jag förstår inte hur man ska komma åt säkringarna som sitter under de vanliga i motorrummet, läste om en mutter men finns ju bara en mutter att lossa och den sitter jämte de riktigt feta säkringarna lodrätt så kallat, sitter två st har för mig de är till glödstiften...

Re: Kupefläkt

Postat: tor 19 sep 2019, 13:38
av mjölner
Bytte kupéfläkten i vintras då den stendog en dag. Och det är en reparation jag inte gör om kan jag säga, då lämnar jag hellre in den till någon stackare på Volvo. Men det kanske går lättare för dig, problemet jag hade var att fläkten satt så ini berget. Var fullt med lagerdamm när jag tog ut den, så jag misstänker att detta damm hade "ärgat" fast plasten.

Bände sönder mitt egentillverkade verktyg (9997284), fick till slut ut den med hjälp av två större svetstänger och en jävla massa kraft.

Tar du bort mätarhuset så ser du fläkten och kontakten, sitter i mitten av instrumentbrädan. Där kan du pröva att mäta, dock är det väldigt trångt.

Bild

Re: Kupefläkt

Postat: tor 19 sep 2019, 13:40
av 2ägaren
Är ju någon här som bytte instrumentbrädan till den nyare. Följer man en bok så Är det inte jättejobb att ta bort den helt. Underlättar nog 1000% vid fläkt ute.