- mån 02 sep 2019, 16:17
#1335341
Hej alla.
Har sen ett halvår tillbaka en 2011 Xc70 D5 AWD.
Fullsmetad med utrustning inkl den aktiva fjädringen Four-C.
Har läst en del trådar om fjädringsystemet och det verkar som att folk är väldigt nöjda med det.
Jag är totalt missnöjd, men börjar inse att nåt måste vara fel.
Det jag upplever är en slapp bakfjädring.
Gungig och oprecis.
Speciellt över knölar som går tvärs över hela vägen, då gungar den ett par tre gånger för mycket, precis som om stötdämparna är slut.
Bilen har gått 15.000 mil, så jag tänkte att det är väl kanske stötdämparna som börjar bli dåliga, så man får väl byta.
Nya verkar vara tillverkade i ädelmetall och kostar ca 8000:-/st!!!
Valet föll då på ett par begagnade som endast rullat 1500mil, såg ut som nya, för en bit under halva nypriset.
Tyvärr så uppför sig fjädringen exakt likadant med de nyare dämparna...
Gjorde ett ryck igår.
Började först med att lossa nedre bulten till dämparen, och motionerade dom upp och ner till ändlägena, för att de ska luftas ur.
Ifall luft skulle hamnat på fel ställe i dämparen.
Ingen skillnad dock.
Märkte då också att dämparna bak inte verkar reagera på vilken fjädringsinställning man väljer.
När man kör märks lite skillnad, men det verkar vara endast framfjädringen.
Testade att stå på dragkroken och gunga.
Se filmen, länk längst ner.
På filmen är motorn igång, p-broms frilagd och fjädringen ställd på advance, dvs det hårdaste läget.
Notera hur den fortsätter gunga några gånger efter att jag klivit av från kulan.
Nåt måste vara fel.
Visar inga felkoder, varken på instrument eller i felkodsläsare.
Har dock inte tillgång till Vida.
Hur går man vidare, vad ska man börja kika på?
Hjälp mig fixa detta, den blir annars snart utbytt mot en tysk direktörsvagn...
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Har sen ett halvår tillbaka en 2011 Xc70 D5 AWD.
Fullsmetad med utrustning inkl den aktiva fjädringen Four-C.
Har läst en del trådar om fjädringsystemet och det verkar som att folk är väldigt nöjda med det.
Jag är totalt missnöjd, men börjar inse att nåt måste vara fel.
Det jag upplever är en slapp bakfjädring.
Gungig och oprecis.
Speciellt över knölar som går tvärs över hela vägen, då gungar den ett par tre gånger för mycket, precis som om stötdämparna är slut.
Bilen har gått 15.000 mil, så jag tänkte att det är väl kanske stötdämparna som börjar bli dåliga, så man får väl byta.
Nya verkar vara tillverkade i ädelmetall och kostar ca 8000:-/st!!!
Valet föll då på ett par begagnade som endast rullat 1500mil, såg ut som nya, för en bit under halva nypriset.
Tyvärr så uppför sig fjädringen exakt likadant med de nyare dämparna...
Gjorde ett ryck igår.
Började först med att lossa nedre bulten till dämparen, och motionerade dom upp och ner till ändlägena, för att de ska luftas ur.
Ifall luft skulle hamnat på fel ställe i dämparen.
Ingen skillnad dock.
Märkte då också att dämparna bak inte verkar reagera på vilken fjädringsinställning man väljer.
När man kör märks lite skillnad, men det verkar vara endast framfjädringen.
Testade att stå på dragkroken och gunga.
Se filmen, länk längst ner.
På filmen är motorn igång, p-broms frilagd och fjädringen ställd på advance, dvs det hårdaste läget.
Notera hur den fortsätter gunga några gånger efter att jag klivit av från kulan.
Nåt måste vara fel.
Visar inga felkoder, varken på instrument eller i felkodsläsare.
Har dock inte tillgång till Vida.
Hur går man vidare, vad ska man börja kika på?
Hjälp mig fixa detta, den blir annars snart utbytt mot en tysk direktörsvagn...
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Andreas, XC70 D5 AWD 2011