Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1334964
Hej

Hur är Haldex gen 5 på en V70/XC70, fungerar systemet till någon nytta?
Några standardfel eller service som man bör göra på en sådan koppling ?
Tittar på denna bilmodell av årsmodell 2016.
Har haft en V70 2007 Awd en gång i tiden, kändes som Awd fungerade fint på vintern och även när man drog husvagn ibland.

/M
Användarvisningsbild
av MartinS
#1334985
Det finns bokstavligen 100-tals inlägg om det om du söker lite. Gen 4 är bättre och det var en del inkörningsproblem med gen5 när den kom 2013 men köper du en 2016 bör den fungera ok och utan större problem.
av mikebike
#1334986
Jag fick hydraulpumpen bytt på garantin vid senaste servicen. Verkstaden hade delarna hemma och det var tydligen ett känt fel.
Sista två veckorna innan servicen var bilen framhjulsdriven och det märktes verkligen!
Vid kraftigt gaspådrag från stillastående "ormade sig" bilen när greppet skiftade mellan vänster och höger framdäck. Detta var alltså på torr asfalt i augusti...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1335006
Vi har en generation 4 och en 5. Vid normal körning märks ingen skillnad numera. Men generation 5 har en klenare uppbyggnad, så den förväntade livslängden är nog kortare.
av mortimer
#1335050
Är det något i Haldex kopplingen s9m behöver underhåll i form av t.ex oljebyte?
av William85
#1335073
Ja, Haldexen mår bra av oljebyte men det är inget serviceintervall specat från Volvo.

Jag bytte i min 2015 XC70 (haldex 5) i vintras vid ca 9000 mil och då var sugsilen till haldexpumpen täckt av ett lager ”slam” från lamellpaketet. Jag hade noterat ett intermittent ljud från bakvagnen vid körning första biten i kraftiga minusgrader som upphörde med silen rengjord och ny haldexolja. Antagligen hade pumpen kämpigt att få åt sig den kalla tjocka oljan genom den igensatta silen och gav då ifrån sig detta läte.

Det som pajar annars är själva pumpenheten, sitter dock bra till och är lättbytt så ingen stor katastrof men ett oljebyte vid 7- 10000 mil hoppas jag förlänger dess liv.
av mortimer
#1335080
Vad kostar ett oljebyte ungefär?
Användarvisningsbild
av ER
#1335157
Olje/filterkit till haldex gen4 finns för drygt 640kr https://www.lbmautoparts.com/main.aspx? ... l%20clutch
Olja för haldex gen 1-5 drygt 400kr https://www.lbmautoparts.com/main.aspx? ... l%20clutch
Finns ingen anledning att betala mer för samma produkt i volvos förpackning. Jobbet gör du själv hemma OM inte pumpen sitter som berget och behöver lite övertalan att lossna.
Gen 5 är det extra viktigt att byta oljan i tid då den saknar filter och därav inte lika tålig mot skräp i oljan-. Ny pump kan kosta 10000kr med jobbet när det trilskas varav pumpen kan landa på 3500kr av dessa.
Jag kör MAX 6000mil med min haldex3:a, samma med aut-lådan och bakaxel samt vinkelväxeln. Med haldex4-5 behöver kardan ej lossas då pumpen går att få bort ändå med lite tänkande och pill. Pumpen måste bort vid oljebyte, annars är det bara oljepåfyllning då all olja ej fås ur med sug.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1335225
mikebike skrev:Byttes oljan "automatiskt" när jag fick en ny pump?
Ja, jag är ganska säker på att den mesta olja rinner ut när man byter pumpen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]

Jag bytte från 120 till 150 på min 200[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking