Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
#1336001
Han är ju dock rysk kanadensare ;p Men ja, bilen är inte från Kanada.
Användarvisningsbild
av remus
#1336006
mortimer skrev:Vad kostar ett oljebyte ungefär?
Bytte olja & rengjorde min 5:a på aukt. verkstad idag i samband med service, 1212:-
av mortimer
#1336043
Ni som bytt oljan själv, vart har ni köpt spruta för påfyllning av oljan ?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1336051
Då har man avverkat den första veckan med min "nya" bil.
En XC70 D4 AWD Classic Sport automat.

Jag har läst många trådar om Haldex Gen 5.
Vart något nervös nu första veckan, då många spyr galla över Gen 5.

Min bil har precis slagit om till 18000 mil.
Och aldrig fått oljan bytt i drivlinan.
Hittar ingen servicehistorik på just det iaf.

Så jag letade helt enkelt upp en brant backe med vått gräs, som min gamla V70 2.5FT my11 aldrig hade kommit upp för.

Men XC70in tog sig upp utan problem.
Mönsterdjup fram ca 2mm, bak ca 6mm.
235 breda däck.
Den driver både fram o bak.

Tanken är att byta oljan i drivlinan.

Kan det vara så att det är kvalitetsskillnad mellan Gen 5 och Gen 5 på olika årsmodeller?

För många får problem, medans andra inte får problem.
av mortimer
#1336115
En liten fundering, är det Volvo eller Haldex som valt att inte ha något filter på gen 5 ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1336141
Om du läser den megalånga tråden om Gen 5 så hittar du ett pressmeddelande på Haldex.

Det står ungefär att Gen 5 är Haldex svar på bilindustrins önskemål om en kostnadseffektiv (dvs en billig) variant på 4WD.

Därför plockade man bort filter, två lameller, tryck-accumulatorn och ventilpaketet och halverade oljemängden vilket dramatiskt sänkte kostnaden på bekostnad av hållbarhet och prestanda.

Det är inte bara Volvo som bytt till Gen 5 utan de flesta övriga som tex Audi/Volkswagen/Skoda tex men de har i sitt serviceschema att man bör byta olja vid vissa intervall.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av William85
#1336194
mortimer skrev: lör 07 sep 2019, 09:54 Ni som bytt oljan själv, vart har ni köpt spruta för påfyllning av oljan ?
Jag körde med den här, tillräckligt liten slang för hålet. Tror egentligen inte den är gjord för olja men verkar inte ha tagit skada.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000039991

Oljan köpte jag på Volvo, kostade 500kr om jag inte minns fel och bör räcka till 2 byten.

I övrigt har jag inget ont att säga om funktionen på Haldexen 5 i min XC70, jag pressar den förvisso inte så hårt men den verkar alltid aktiv vid start så har aldrig känt nåt hjulsläpp vid start på halt underlag. Inte ens när jag fick hjälpa en V70 som stod på buken i sandigt dike släppte greppet på nåt hjul (jag stod på grusväg bredvid). De hade först provat med en FWD XC60 som bara spann. Dock var denna manöver ganska otrevlig pga belastningen, kändes som jag fick öka gaspådraget en evighet innan convertern orkade flytta bilen, jag insisterade iaf på att använda min heavy duty bogserlina :P

Får väl se hur framtiden visar sig, min hade som sagt rätt mycket gucka i tråget och på sugfiltret vid 9000 mil men trots det funkade awd bra. Så jag byter nog lite tätare nästa gång.
av mortimer
#1336239
Det svarta kkägget som sätter sig på silen,kan man påverka det genom val av olja? Ni som byter, vilken olja använder ni eller köper ni från Volvo?
Vad säger instruktionsboken om oljetyp, kvalitet, viskositet och kvantitet ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1336249
mortimer skrev: sön 08 sep 2019, 15:32 Det svarta kkägget som sätter sig på silen,kan man påverka det genom val av olja? Ni som byter, vilken olja använder ni eller köper ni från Volvo?
Vad säger instruktionsboken om oljetyp, kvalitet, viskositet och kvantitet ?
Det svarta klägget är ju lamellerna som slits ned så det går inte att påverka. :-):-)

kör med original olja

Min pump har visst rasat igen. Byttes vid 6000 mil. Nu har bilen gått 12.000 mil och pumpen slutade fungera igen. Tog !oss, rengjorde och bytte olja men den verkar körd.
av mortimer
#1336250
Är inte så insatt i de ingående komponenterna.
Om det nu är en komponent som slits och ger dessa restprodukter, så kan man ju undra hur lång livslängd det är på AWD systemet. OM jag köper mig en Volvo 2016 med AWD så räknar jag med att behålla den tills den rullat åtminstone 20.000mil, säkert 25.000mil också.
Har du garanti på pumpen eller vad kostar en ny dig ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]