Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av byronv2
#1333911
Har v70 2.0D 2009.
Får lasta 618 kilo eller nått sånt.
*
Ska till Tyskland och handla. Frågan är hur bilen ser ut om jag nu lastar på dessa 600 kilo.
Ser den överlåtas ut eller ska det se normalt ut om man håller sig inom gränsen.

Hur mycket ska man lasta på för att det ska börja se baktungt ut??

Någon som har koll kanske.

Tacksamt!!
av kebabpizza
#1333916
Lastar du hela maxlasten där bak så lär den se baktung ut om du inte har nivomat-dämpare, men så länge du håller dig inom viktgränsen så ska det ju inte vara något problem oavsett.
Eller tänker du frakta något olagligt och inte vill väcka några misstankar?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1333923
kebabpizza skrev: sön 25 aug 2019, 15:23 Lastar du hela maxlasten där bak så lär den se baktung ut om du inte har nivomat-dämpare, men så länge du håller dig inom viktgränsen så ska det ju inte vara något problem oavsett.
Eller tänker du frakta något olagligt och inte vill väcka några misstankar?
Även inom viktgränsen kan väghållningen bli skum om all last är bak.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1333934
Sen kan man torska dit för dåligt säkrad last, även om man har staplat fint mot baksätets ryggstöd. Lärde jag mig av en arbetskamrat, vars son råkade ut för detta nyligen.
av Knatch
#1333994
Det kommer se lastat ut kan jag lova dig. Om du inte har nivåmat som nämnts.
Jag ville mest höja ett varnings finger och det gäller bromssträckan! Håll extra mycket avstånd till bilen framför, planera din körning ordentligt och när du bromsar så kan bilen kränga åt nåt håll och då blir det inte roligt! Pumpa upp däcken ordentligt, har du rekommenderat tryck på exempelvis 2.8 så dunkar du i 3 bar.
Kör försiktigt, speciellt i regn då bilen är baktung och du har sämre styrförmåga
av byronv2
#1334002
Tack för flera bra svar.
Jag kommer fälla baksätet och dra upp lastnätet bakom framsätena.
Antar att det bli minsta påverkan om man lastar så mycket man kan mellan hjulen?
Sprider vikten alltså.
av Knota
#1334003
När jag åker till Tyskland och handlar så fäller jag baksätet, upp med lastnätet och så lastar jag på hela ytan, men mest längst fram.
Det gör jag även när åker själv. Bilen beter sig i stort sett normalt med en aning längre bromssträcka. Är någon med på resan försvinner ju lastvikten ganska fort.
Jag väger mer än 70, kompisen ligger runt 100, kylväska med dryck o fika, klädväska om man ska övernatta, extra spolarvätska, verktyg och annat tar av lastvikten.
När jag kör sten till tippen fäller jag inte och redan med uppskattningsvis 200-250 kilo i bagaget märks det tydligt på bilens uppförande, och då tror jag nog att min bil har större bromsar än vad din har. Styrningen blir också skum. Ta med 1 passagerare med rätt att handla och lasta över hela ytan är mitt råd. Överlast vill man inte bli plockad för.
Jag har en V70 2011 D5 AWD med maxlast 474 kilo.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1334017
Knota skrev: mån 26 aug 2019, 07:12 När jag kör sten till tippen fäller jag inte och redan med uppskattningsvis 200-250 kilo i bagaget märks det tydligt på bilens uppförande.
Jag har en V70 2011 D5 AWD med maxlast 474 kilo.
Holy shit.....Har du ingen släpkärra :-o
Användarvisningsbild
av apersson850
#1334018
Jag har förbjudit särbon att lasta sten och betongplattor i bilarna. Någon måtta får det vara. Släpet får hon använda så mycket hon vill.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]