Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
#1334005
MartinS skrev:Kamremsändringen innebär en kostnad på ungefär 33 öre per mil istället för 20 öre per mil. Om det är avgörande för ens bilekonomi bör man kanske skippa bil över huvud taget.
SÅ kan man ju också se det men det blir lite tokigt.
Om jag köper en begagnad bil och den har gått 14.600 mil är din jämförelse irrelevant eftersom den skall bytas inom några hundra mil.
av mortimer
#1334007
Vilken motor/årsmodell är kamremsbytet förändrat på?
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1334077
mortimer skrev:T4:an verkar ha låg dragvikt på bara 1600kg, lite tunt för mig med husvagn. D4 med AWD har hög skatt och 1860kg (med B96 kort) kontra 1800kg på FWD. Vad har det förekommit för fel på VEA motorerna på D4 FWD 2016 ?
Felen som räknats upp ovan: Balansaxelmissljud och EGR problem. En del exemplar verkar även haft problem med sprickor i cylinderfodret. Det kräver motorbyte. Och det är ju inte gratis direkt...


Min kostar 3500 i skatt. Tycker det är klart överkomligt!

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum


Användarvisningsbild
av MartinS
#1334165
På min VEA Diesel 2016 hade jag dessutom problem med oljeläckage genom båda vevaxeltätningarna samt att slavcylindern för kopplingen var dåligt konstruerad och byttes mot en annan modell. Dessutom fick den nytt svänghjul i förebyggande syfte genom någon kampanj.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1334166
mortimer skrev:Vilken motor/årsmodell är kamremsbytet förändrat på?
Alla VEA som jag förstått det som, alltså D4 MY14-> och alla motorer MY16->
Användarvisningsbild
av MartinS
#1334167
berrabus skrev:
MartinS skrev:Kamremsändringen innebär en kostnad på ungefär 33 öre per mil istället för 20 öre per mil. Om det är avgörande för ens bilekonomi bör man kanske skippa bil över huvud taget.
SÅ kan man ju också se det men det blir lite tokigt.
Om jag köper en begagnad bil och den har gått 14.600 mil är din jämförelse irrelevant eftersom den skall bytas inom några hundra mil.
Japp, och säljer du den sedan vid 25.000 mil så har det inte spelat någon roll. Eller om du köper den när den gått 16.000 mil så har du gjort en j-vla vinst :) Naturligtvis beror det på när man köper och säljer, därför är det väl bäst att utgå i från en nybil när man göra beräkningen.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1334171
mortimer skrev: sön 25 aug 2019, 22:29 T4:an verkar ha låg dragvikt på bara 1600kg, lite tunt för mig med husvagn. D4 med AWD har hög skatt och 1860kg (med B96 kort) kontra 1800kg på FWD. Vad har det förekommit för fel på VEA motorerna på D4 FWD 2016 ?
T5 får dra 1.800kg :-)
IMG_3870.JPG
IMG_3870.JPG (847.86 KiB) Visad 351 gånger
av berrabus
#1334173
MartinS skrev:Japp, och säljer du den sedan vid 25.000 mil så har det inte spelat någon roll. Eller om du köper den när den gått 16.000 mil så har du gjort en j-vla vinst :) Naturligtvis beror det på när man köper och säljer, därför är det väl bäst att utgå i från en nybil när man göra beräkningen.
Ja eller så köper man den när den gått 16.000 mil men varken säljare eller köpare vet att det ändrats till 15.000 mil.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1334178
MartinS skrev:
mortimer skrev:Vilken motor/årsmodell är kamremsbytet förändrat på?
Alla VEA som jag förstått det som, alltså D4 MY14-> och alla motorer MY16->

Bara diesel? Inte hört nåt om bensin
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]