mortimer skrev:Klargörande, OM bilen får dra 10ton men mitt körkort med B96 behörighet bara tillåter 2000kg så får jag alltså inte dra 10 ton. Likaså tvärtom, tillåter mitt körkort att jag får dra 3ton men bilen har max dragvikt på 2ton så får jag bara dra 2ton.
Summa summarum, jag får aldrig dra högre än vad bilen är konstruerad för eller vad min behörighet tillåter.
Bara för att städa av det här, så är det inte så heller. Utan så här:
- Du får dra ett släp med en maximal totalvikt som beror på ditt körkort. Det är bilens och släpets sammanlagda totalvikt som ger gränsvärdet.
- Du får dra ett släp med en maximal bruttovikt som motsvarar bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt.
- Du får köra en fordonskombination med en maximal tågvikt, vilket är summan av bruttovikterna, som bilen är tillåten för. I Volvos fall brukar max tågvikt vara samma sak som bilens totalvikt plus max släpvagnsvikt, men det finns bilar där man inte kan hänga på tyngsta tillåtna släpet och samtidigt ha bilen fullastad.
Så med en bil med max släpvagnsvikt på 10000 kg (fast mer än 3500 kg förekommer inte på 50 mm kula, mig veterligt), där ditt körkort sätter gränsen vid 2000 kg, kan du dra ett släp med en max totalvikt på 2000 kg. Följaktligen kan inte bruttovikten vara högre heller.
Om ditt körkort tillåter en totalvikt på släpet på 10 ton, eller i personbilssammanhang mer rimliga 3500 kg, men bilen sätter gränsen vid 2000 kg, då kan du dra ett släp med en totalvikt på 3500 kg, men dess bruttovikt får inte överstiga 2000 kg.
Såhär ser kraven ut:
V70 alt. XC70 alt. XC60 (V90 går bort som läget är nu)
Automat
Classic summum
Dragkrok
Ej svart (vit är jäkligt snyggt när den är ren)
Max 2000mil/år
Låg förbrukning
Gärna låg skatt, typ max 2000kr/år. Verkar inte gå att få på AWD)
Budget på max 270.000kr, helst något lägre.
Den XC70 D4 Classic Summum AWD automat 2016, som vi har, uppfyller det mesta av detta. Fast skatten är 3293 kr/år. Jämfört med andra bilkostnader är skatten dock en rätt liten del.
Just nu ligger indikerad snittförbrukning på den bilen på 6,6 l/100 km.
Den vi har köpte vi i början av 2018 för ungefär en kvarts miljon. Då hade den gått knappt 10000 mil.
Som jämförelse har den andra, som är en XC70 D5 Summum AWD automat 2012 en årskatt på 4648 kr. Dess indikerade förbrukning är just nu 7,6 l/100 km, men den har dragit husvagn och släp en hel del på sistone.
Den gick löst på rätt precis en halv miljon år 2011, när den köptes ny. Med tanke på vad den kan vara värd idag, efter 29000 mil och åtta år, är skillnaden i skatt på de två bilarna helt försumbar.
Dock är denna D5 (230 hk/470 Nm) avsevärt piggare att köra än D4 (181 hk/400 Nm).
Om vi justerar tråden lite, finns det några standardfel på D4 AWD (alltså ej VEA) motorer/bilar? Är det Haldex gen 5 eller gen 6 ?
De femcylindriga motorerna har nog främst haft problem med lagerhaverier på kylkompressor och generator. Låser sig lagerna slits drivremmen av. Det i sig självt är ingen katastrof, men det är inte tätt in till kamremmen, så drivremmen kan trassla in sig i kamremmen. Och det blir katastrofalt, milt uttryckt.
Det är noga att byta remmar och remspännare i tid.
AWD-bilar till och med 2012 har Haldex generation 4, därefter generation 5. Bilar med årsmodell 2016 är Euro 6, tidigare Euro 5.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.