Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333606
Då var det nästa sak på min V70 2.4d 2010. Kom hem kände att häger fälg var väldigt varm likaså oket så jag misstänker eller ja det är väl anliggande broms. Jag misstänker att jag åker på att byta oket.... Eller kan man smörja lite eller är det parkeringsbromsen som ligger an lite och att motorn inte släpper?
Ja oken är ju inte billiga 2500 på Vparts TWR på autodoc 1900 plus stomkostnad på 1000kr.
Ska man köpa ett komplett ok med elmotor eller ett utan och ta den gamla. (Bilen har ju trots allt rullat 27800 mil. Dumsnålt att välja en utan motor? Det var ju kass bromsverkan höger bak på besiktningen för två månader sedan men den gick igenom 1.3 höger bak.
Tänkte byta klossar och skivor samtidigt. Behöver lite råd här.
Senast redigerad av 1 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gånger.
#1333611
Kolla först så att klossarna inte fastnat i bygeln. Det vill gärna bli rost under fjäderblecken så att klossarna inte kan röra sig som de ska. Min v60 -11 är väldigt känslig för detta och jag fick nyligen ta isär och slipa / fila riktigt rent.
#1333635
Kan jag göra detta utan att sätta p-bromsen i serviceläge? Ser ut som jag har solida skivor bak. Kan man sätta dit ventilerade istället eller funkar inte det med oken? Var ute och kollade lite nu på morgonen. Det ligger något vitt klegg på oket så jag misstänker att förra ägaren haft bekymmer med detta innan. Är ju en del rost på fälgen som sitter samt att skivan bak är ganska så tunn.
#1333638
Du kan nog inte byta till ventilerade utan att byta ok.

Du borde kunna ta isär och rengöra utan att sätta p-broms i serviceläge så länge du inte byter skivor eller klossar eller av annan anledning behöver pressa tillbaka kolven. Men jag har aldrig provat, jag brukar alltid sätta den i serviceläge.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1333643
Wizzman skrev:Du kan nog inte byta till ventilerade utan att byta ok.

Du borde kunna ta isär och rengöra utan att sätta p-broms i serviceläge så länge du inte byter skivor eller klossar eller av annan anledning behöver pressa tillbaka kolven. Men jag har aldrig provat, jag brukar alltid sätta den i serviceläge.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det fungerar. Och som sagt, det måste vara helt rent. Är oket kasst (alltid höger bak av nån anledning) så köp ett på bildelsbasen istället.
http://www.bildelsbasen.se/67-W839695.html
#1333647
Skulle det behövas en dag så backa parkeringsbromsen med ett 9v - brandvarnarbatteri och en bil kabel.

Byta parkeringsbroms behövs ej i samband med byte av ok, tar endast en 15-30 min den dagen det ev. kan behövas.

Vill man kan man passa på att byta skruvarna som håller parkeringsbromsen mot oket dock art nr 30742941 och kanske dess packning 30681857
#1333667
Hur sätter man P-bromsen i serviceläga med Vida? Har ju vida hemma? Tänkte lägga i lite bromskolvsfett mellan damask och kolv och kolla så att kolven glider. Har beställt nya solida skivor 300mm samt nya belägg 106mm breda var väl dessa till elektrisk p-broms. De andra var högre.
#1333770
Steffe3 skrev: fre 23 aug 2019, 23:20 Finns det ens "manuell" p-broms på den här generationen? Har nåt svagt minne av att första S80 den här generationen var lite annorlunda, sen har det varit elektriskt.
Det är väl pedalen till P-broms du tänker på?
Är det en manuellt växlad bil så finns det 4 pedaler...
S80 P-bromspedal.JPG
S80 P-bromspedal.JPG (82.55 KiB) Visad 1492 gånger
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 2-13683142

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]