Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333838
Detta är helt upp till dig själv hur du vill göra men jag gjorde som ryssen. Dvs, jag tömde ut olja. Fyllde på 4L, tömde ur olja, fyllde på 4L, tömde ur olja och fyllde på 4L en sista gång. Sen lät jag oljetemperaturen uppnå 50 grader (eller om det var 60?) och lossade på nivåpluggen. Min bil hade gått ca 18000 mil vid tillfället och oljan som kom ut såg fortfarande röd ut men något mörk, luktade inte konstigt eller bränt.

Jag tror inte att min bil hade fått ett oljebyte i lådan tidigare men det är inget jag vet då jag inte fick med något annat än serviceboken med stämplar och det kan ju lika gärna varit någon som bara suttit och stämplat (ej volvo stämplar). Försökte få kontakt med det företaget som tidigare servat bilen utan resultat, numret gick till någon bärgningsfirma i Halland. Så det känns väl som att lådan aldrig fått något oljebyte.

Jag märkte ingen direkt skillnad efter bytet men jag hade visserligen inga problem med växlingarna före bytet heller. Jag tror inte ett oljebyte skadar men om din bil har gått såpass lite som knappt 6000 mil så känns det onödigt, om du nu inte kör som en galning och belastar lådan från stillastående osv. Jag hade nog bytt närmare 10 000 mil isf. :-)
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]