Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333049
Hej igen...

Ja, som ni kan läsa i rubriken så funderar jag på om jag ska byta automatlådsoljan eller ej. BIlen är uttagen maj 2012 och har nu gått ca 5600 mil. Jag kör säkert 80-90% stadskörning och många korta sträckor.

Jag står i valet och kvalet om jag ska be Bilia byta nu när den ska in på 6000-milaservice, eller inte. Jag tänker att mitt körmönster är mer likt taxi (men inte miltalen;-)) och där har ju Volvo intervaller. Samtidigt kan jag inte påstå att jag tycker den växlar dåligt (har inte så mycket att jämföra med just nu).

Det jag är orolig för är om jag tillför problem snarare än att förhindra dem.

Jag läste någonstans att om man gör det runt 7-8000 mil så ska man fortsätta att göra det med det intrevallet, men om man aldrig har gjort det så kan det bli sämre om man byter vid +20000 mil.

Ni som har bytt, märker ni någon skillnad, eller är det som med motoroljan; man vet att man gör någonting bra för lilla motorn...?

Sen, det där med att skölja/spola, vad innebär det egentligen jämfört med att bara byta?

Och till sist, byts filtret och rengörs magneten vid ett "vanligt" oljebyte?

Tack på förhand,
Fredrik

Bilen är en XC70 T6 MY13.
#1333058
Jag hade väntat 2000 mil till, pengar i sjön att byta nu enligt mig. Sen finns det kanske andra än bilia som kan byta, galna priser på sådant där.

Bytte för ca 1.5 år sedan vid ca 9500mil och ja det märktes lite skillnad, inte påtagligt men lite.

Vid spoling passerar väl en 10-14 liter olja lådan så att det inte finns annat än ny olja i när den är bytt.

Om inget går fel så klart så tillför man inget fel genom att byta oljan
#1333061
Min V60 har gått ca 9100 och jag är inne på byte också. Ska dock leta upp någon firma som har utrustning för att spola lådan, något som tydligen Bilia och andra ÅF inte har.
Finns enligt uppgift ett ställe i Tyresö och ett i Tumba/Tullinge.
#1333065
Japp, du kan vänta lite. Jag bytte nyligen, vid ca 13000. Tidigare byttes det vid 7000. Oljan såg nästan ny ut, väldigt liten skillnad mot nya. Så jag hade inte bytt så tidigt som 5600.
Kör till max 10 000, 7-8 kanske.

Micce1980: har inte du powershift? Byt oftare
#1333072
Tack hörni för svaren. Då avvaktar jag. Finns andra saker att lägga pengarna på. Knarr i framvagn vid rattrörelser, smågupp etc, inte klonkande, utan knarrande ljud. Bilia får titta på det. Sen tror jag AC-kompressorn är på g. Den börjar låta konstigt och det försvinner när jag stänger av AC och tryckplattan på kompressorn inte är aktiverad. Kan gå på maskinskadeförsäkringen.

Sen har jag funderat på att göra helrekond med polering och kanske lägga Lahega Toughguard. Vi får se.

/Fredrik
#1333083
TommyP86 skrev:
Micce1980: har inte du powershift? Byt oftare
Japp powershift. Oljan byttes på den första servicen som kom i min ägo av bilen :) Den har väl 8000 mil innan byte?
#1333097
Jo det stämmer nog. Men det är extremt tilltagen intervall, jag kör 3000 på tjejens powershift. Den lådan var ny för nåt år sen så den har fått 3 byten på de 4500 mil den gått.
Kanske är nördigt, men det ligger ett växellåds-kvitto på 52k i handskfacket på den bilen, så vill helst inte chansa
Brukar köpa ett kit med filter och olja för ca 1000kr.
#1333128
I den vanliga automaten, TF 80SC, har jag bytt var 12000:e mil. Första gången var skillnaden markant. Så till den grad att om jag direkt gått från ny olja till den gamla, hur nu det skulle gått till, då hade jag trott att lådan gått sönder.
Andra gången gjorde det inte lika stor skillnad. Förmodligen gnager det av mer material från kopplingar och bromsar i lådan i början.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]