Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stömne
#1332796
Hej! Som rubriken lyder så har jag ett ganska allvarligt problem som jag har försökt att hitta en lösning på utan framgång, bilen är en v70 från 09 med en D4204T motor på 136 hk, har hänt några gånger nu att mitt under färden så har bilen utan förvarning tappat orken så det inte går att gasa och nån sekund efter så hackar/hugger bilen några gånger och därpå tänds oljetryckslampan och varnar för lågt oljetryck och sen dör den, det går att starta om den direkt efter och köra iväg men måste gå till botten med det här för det går inte att hålla på så, har för övrigt nyligen bytt olja och filter också, är tacksam för alla svar och teorier
#1333336
Har bytt filter nu och det va helt igensatt men har kört med den idag och av nån oförklarlig anledning så börja bilen på små vibrera då och då, stängde av bilen och startade igen och det gick att köra i 10 min sen hände samma sak och när jag kom hem så dog bilen när jag kollade under motorhuven, kan det vara luft kvar i ledningarna efter filterbytet eller vad kan det vara?
#1333416
Tack för svaren ska prova det, har läst runt lite och har sett att vissa har liknande symptom att bilen går orent och vibrerar för att sedan dö med trasig vevaxelgivare som orsak är det ngt som skulle kunna vara boven i det hela eller är det bränsletrycksgivaren som gett upp?
Ska tillägga att det inte går att starta den alls nu den tänder men startar inte och den rycker även när man försöker starta
#1333569
Hittade problemet, måste ha runnit ur en hel del diesel när jag bytte filtret för jag fyllde på med diesel i ventilen på bränsleledningen med en tratt och det bubblade på bra så va en hel del luft i systemet
#1352448
Tar upp den här tråden igen nu efter ett tag, har som sagt bytt olja och filter och diselfiltret och bilen gick bra efter det bytet i somras men nu är det inte så längre tyvärr, har märkt att det kan ibland komma en del rök ur avgassystemet när man kör dock bara enstaka gånger i kombination av att bilen dör samtidigt hände senast idag 2 ggr när jag kom på en 50 väg och bromsade in vid 2 rondeller med 400m mellanrum och vid inbromsningen så går varvtalsmätaren upp och ner mellan 0 och 2500 några gånger i ganska snabb följd för att sedan dö men har inga problem med att starta den direkt efter och köra iväg men man sitter bara å väntar på när den ska dö nästa gång, händer inte vid högre hastigheter nu längre iaf, har inte gått att läsa av någon felkod heller, nån som har ett hum om vad det kan vara? Har fått höra att det kan vara luftmassemätaren, lambdasond eller kammaxellägesgivaren, låter det som en trolig orsak till det här beteendet på bilen tacksam för alla teorier och svar
Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]