Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wizzman
#1332554
Centa skrev:
Wizzman skrev: fre 16 aug 2019, 23:08 Dvs har du manuell låda är svaret nej. Volvo har inte godkänt den för högre vikt än 1800.

Har du aut verkar det konstigt att den bara får dra 1800 om draget är godkänt för över 2 ton, då kan det nog vara värt att nysta i det.

Man kan ju tycka att man borde klara minst lika mycket som aut men det har att göra med att man ska klara ett visst antal starter i brant motförslut, och det är i vissa fall lättare med aut.
Men vad säger du om detta då ? Min XC70 D5 får dra 2100 enl. regbeviset och det står det på mitt drag med men i manualen står det att den bara klarar 2000. Det verkar konstigt? :-o
Har du kollat på rätt rad i manualen? Mitt urklipp ovan gäller v70, inte xc70. Xc70 finns på nästa sida. Manualen i mina inlägg gäller 2013.
IMG_6259.jpg
IMG_6259.jpg (47.05 KiB) Visad 454 gånger
av Wizzman
#1332562
turbolatt skrev:Klart det är regbeviset som bestämmer, det vet ju alla. . Men varför är det en sån stor skinnad
Det är en bra fråga, till viss del kan det nog motiveras av att en viss kombination av motor/låda klarar mer eller mindre. Men jag tror att det också handlar om att biltillverkarna vill styra försäljningen åt ett visst håll och därför sätter dragvikterna på ett visst sätt. "Om ni ska dra den tunga hästtransporten behöver ni en xc70".

Min far har t ex en VW Tiguan som får dra 2500kg. Men om den inte hade haft utrustningspaketet track & field hade den fått dra betydligt mindre...
av Lövet
#1332595
Volvo har motiverat skillnaden i dragvikt manuell/aut med att kopplingen inte klarar lika mycket som momentomvandlaren. Märkligt att det står samma ovan. Måste ju skilja mellan årsmodeller i så fall.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1332871
Det står ju olika dragvikter för manuell och automatisk V70. En del XC70, exempelvis min, är lägre växlad för att bli en bättre dragare. Antar jag, annars vet jag inte vad det ska vara för mening med det. Men den går 8 km/h långsammare vid 2000 r/min jämfört med den andra bilen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1332889
Bilen ska klara flera starter i en brant uppförsbacke enligt reglerna.

XC70 har lägre utväxling än V70 och får därför högre dragvikt.

Automat med momentomvandlare tål mer är manuell vid start i backe och får därför högre dragvikt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1332950
Vi ska kanske tillägga att själva dragkroken är samma för dem alla, så den är märkt med den högsta släpvagnsvikten för någon av versionerna, alltså 2100 kg.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1333025
Momentomvandlaren kan ju multiplicera motorn vridmoment med 2 gånger eller högre, kopplingen kan ju aldrig ge högre moment är motorn så det hjälper ju massor vid tunga starter.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1334831
VolvoB20 skrev: mån 19 aug 2019, 08:50 Bilen ska klara flera starter i en brant uppförsbacke enligt reglerna.

XC70 har lägre utväxling än V70 och får därför högre dragvikt.

Automat med momentomvandlare tål mer är manuell vid start i backe och får därför högre dragvikt.
Min V70 D5 AWD har exakt samma utväxling som XC70 D5 AWD av samma årsmodell, ändå har XC70 100 kg högre dragvikt.

Som jag förstår det är det av marknadsföringsskäl. XC-modellerna ska ha högre dragvikt.

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatio[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]