XC70 D4 AWD Classic(MY16) 8400mil -vilka reparationer kommer sannolikt de nästa 2 åren? behålla/byta
av JonasSiljan - fre 16 aug 2019, 09:41
- fre 16 aug 2019, 09:41
#1332358
Hej, ni som kanske har en my14/my15 liknande modell, vilka större reparationer kan förväntas de kommande åren på ovanstående modell?
jag undrar då det står lite emellan att behålla den här efter fyra års leasing som förmånsbil (eget AB), fördelar låga kostnader, egentligen mycket nöjd med allt (drar ca 0,72, mest relativt korta sträckor (4mil, 8mil, 1-2 gånger i månaden ca 40-50mil, kanske en bilsemester per år på 150mil, totalt ca 2000mil/år) - eller att lämna tillbaka den och byta upp oss till en V90CC med lite extra roliga saker. Fördelen där förutom”nytt & roligt”: ännu mer säkerhet, bättre motor (D5), garanterat inga kostnader förutom serviceavtal (ca 300kr, vettigt gissar jag), billigare försäkring. nackdelar: malus med 350kr mer i månaden i skatt (om bilen köps i år, annars väl ännu mera), extrautrustningen driver förmånsbeskattningen och arbetsgivaravgifter runt 3800kr extra mer per månad än nuvarande xc70. mycket pengar iof, å andra sidan inte såå många timmar extra att jobba in och då mindre risk för stora överraskningar i reparationer än på en 5-6år gammal bil troligtvis...
tacksam för tankar från er som har insyn i vad som kan förväntas komma som otrevliga överraskningar (20-30-40tkr typ).
jag undrar då det står lite emellan att behålla den här efter fyra års leasing som förmånsbil (eget AB), fördelar låga kostnader, egentligen mycket nöjd med allt (drar ca 0,72, mest relativt korta sträckor (4mil, 8mil, 1-2 gånger i månaden ca 40-50mil, kanske en bilsemester per år på 150mil, totalt ca 2000mil/år) - eller att lämna tillbaka den och byta upp oss till en V90CC med lite extra roliga saker. Fördelen där förutom”nytt & roligt”: ännu mer säkerhet, bättre motor (D5), garanterat inga kostnader förutom serviceavtal (ca 300kr, vettigt gissar jag), billigare försäkring. nackdelar: malus med 350kr mer i månaden i skatt (om bilen köps i år, annars väl ännu mera), extrautrustningen driver förmånsbeskattningen och arbetsgivaravgifter runt 3800kr extra mer per månad än nuvarande xc70. mycket pengar iof, å andra sidan inte såå många timmar extra att jobba in och då mindre risk för stora överraskningar i reparationer än på en 5-6år gammal bil troligtvis...
tacksam för tankar från er som har insyn i vad som kan förväntas komma som otrevliga överraskningar (20-30-40tkr typ).