Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1332358
Hej, ni som kanske har en my14/my15 liknande modell, vilka större reparationer kan förväntas de kommande åren på ovanstående modell?

jag undrar då det står lite emellan att behålla den här efter fyra års leasing som förmånsbil (eget AB), fördelar låga kostnader, egentligen mycket nöjd med allt (drar ca 0,72, mest relativt korta sträckor (4mil, 8mil, 1-2 gånger i månaden ca 40-50mil, kanske en bilsemester per år på 150mil, totalt ca 2000mil/år) - eller att lämna tillbaka den och byta upp oss till en V90CC med lite extra roliga saker. Fördelen där förutom”nytt & roligt”: ännu mer säkerhet, bättre motor (D5), garanterat inga kostnader förutom serviceavtal (ca 300kr, vettigt gissar jag), billigare försäkring. nackdelar: malus med 350kr mer i månaden i skatt (om bilen köps i år, annars väl ännu mera), extrautrustningen driver förmånsbeskattningen och arbetsgivaravgifter runt 3800kr extra mer per månad än nuvarande xc70. mycket pengar iof, å andra sidan inte såå många timmar extra att jobba in och då mindre risk för stora överraskningar i reparationer än på en 5-6år gammal bil troligtvis...

tacksam för tankar från er som har insyn i vad som kan förväntas komma som otrevliga överraskningar (20-30-40tkr typ). :-)
#1332360
Har en MY -15, och är toppnöjd. Den har nu gått 17’, och jag har bytt hjullager fram, frihjul generator, klossar bak, växellådsolja, olja i slutväxeln och lite annat. Gick i funderingar att byta ut mot en V90 cc också, men jag trivs med min Xc70 då den uppfyller mina behov ; bra vinterbil, lastar mycket, bekväm och tyst.
Den är välutrustad med BE pro m.m, så den känns fortfarande modern. Förbrukning mellan 0,6 -0,7 och det kan man inte klaga på.


#1332361
Precis allting kommer att gå sönder, så det är helt rationellt att köpa en ny bil. ;-)

Lite mer objektivt så kommer troligen relativt lite eller ingenting alls att gå sönder de närmaste åren. Du har också maskinskadeförsäkring upp till 8 år / 15.000 mil (litegrann beroende på försäkringsbolag). Den försäkringen är relativt billig, så det är inte troligt att Volvo har speciellt stor skadekostnad upp till de milen och åren.

Köp en ny bil för att du vill ha den och har råd med den. Det kommre att vara mycket svårt (omöjligt?) att räkna hem den ekonomiskt.
#1332375
Inget serviceavtal, jag har lämnat in den på en Autoexperten verkstad där jag känner grabbarna väl (och således litar på dem).
Kostnader för verkstadsbesök, inkl delar:
Hjullagerbyte fram : ca 3000kr
Klossar bak: ca 1900 kr
Frihjul generator: ca 2000 kr
Sköljning aut låd, 14 liter olja : ca 4600 kr

Oljan i slutväxeln bytte jag själv.
Ska jag byta kamrem och spännrullar samt lagret i ac magnetkopplingen ni höst också, det gör jag själv.
#1332383
Intressant ämne - Jag har typ samma funderingar förutom att det inte är någon tjänstebil. Min XC -16 classic blir 3 år gammal nu senare i höst och är snart uppe i 7000mil.
Men eftersom (även jag) är så otroligt nöjd med bilen i det stora hela så har jag svårt att se hur jag kan motivera byte till en dyrare bil ännu på ett tag.

Den enda Volvo jag ser som potentiell ersättare idag är nya V60 CC, men prismässigt drar det iväg om jag vill ha samma utrustningsnivå som i min nuvarande.
Annars sneglar jag på Audis motsvarighet, men samma "problem" där.

Lutar just nu åt att jag behåller den några år till, och det är inget jag lider av :D Får se vad nya priset blir för serviceavtalet nu när det går ut. Har hittills betalat 68 kr/månad i 3 år vilket jag gissar blir svårt att förlänga.
#1332421
Har man klarat första 3 åren och ca 10 000 mil så har man ju passerat ev tillverkningsrelaterade bekymmer, bör rulla på utan större bekymmer 15-20 000 mil till. :-)

Men det är nog inte så dumt att passa på byta automatoljan, haldexoljan och oljorna i axlarna för att bättra på oddsen :-)

Serviceavtal bör man syna noga, min kollega med en V70 D2 -15 fick ca 1000kr/månad serviceavtal efter år 3.
#1332507
Du kan räkna med att köra det dubbla utan större problem anser jag, kanske behöver du bara byta bromsklossar och inget mer om du har tur. Jag skulle säga att runt 15-20.000 mil kan det börja bli tal om att byta lite slitdelar som fjädrar/dämpare, hjullager, kulleder etc. etc. Allt detta är dock avsevärt billigare än några månaders värdeminskning på den nya bilen.

Det blir med andra ord avsevärt billigare att behålla det du har, men vill du byta för att du vill ha ny bil och vill lägga de extra pengarna på det, tveka inte :)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D

Martins S90-98

Ja visst är det härligt att sätta s[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fab[…]