Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lofblom
#1331056
Tjenare alla,

Har ett riktigt jobbigt ljud som kan liknas med någon som prasslar med godispåsar på en bio!

Ljudet är vid kallstart och jag tycker det låter som en rem som slirar.

Let's go back ett år....


Ute på motorvägen och gled och klunsa till under motorhuven och jag hörde direkt att det lät som en rem som gått sönder. (frugan körde).

Blev tungstyrd direkt och efter en stund så vanade bilen om hög temp.

Rullade in så fort vi kunde på en mack och där konstatera att multiremmen lämnat in.

Bärgare till närmaste Volvo verkstad...
16 dagar senare var jag cirkus 24k fattigare då det blev generatorbyte och axlar och fan och hans moster.

Hämtade kärran och tänkte att ljudet nu äntligen var borta, startade bilen och ljuden var kvar. Serviceteknikern sa att ljudet jag upplevde är vanligt på 6-cylinders motorerna och det va bara att leva med det.

ialf, nutid....
Har gått exakt ett år nu efter haveriet och en morgon så låter den exakt som innan den remmen lämnade in.

Var in med bilen för ett annat ärende och påpekade om detta verkligen kan vara normalt och att dom skulle ta och kolla på rem och allt.

Min personligatekniker tyckte att det där är något som absolut inte låter bra och att jag ska vända mig till volvo verkstaden som lagade den och höra med dom.

Min fråga är då vad ni tror? Har/haft ni samma förbannade ljud?

Bifogar ett klipp så höj ljudet och lyssna.

Simma lungt!

https://imgur.com/a/NqlJX4r
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1331213
Tycker det låter som VVT-enheten. Är enligt vad jag hör mer av ett skramlande ljud vilket mer tyder på trasig VVT enhet. Grenrörspackningen låter mer som en ospänd fläktrem när man startar. Det har jag själv upplevt då grenrörspackningen for på min 2.5FT.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Användarvisningsbild
av lofblom
#1331345
Petterlundstrom skrev:Tycker det låter som VVT-enheten. Är enligt vad jag hör mer av ett skramlande ljud vilket mer tyder på trasig VVT enhet. Grenrörspackningen låter mer som en ospänd fläktrem när man startar. Det har jag själv upplevt då grenrörspackningen for på min 2.5FT.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum
Ja efter det du skrivit så känns det som att det är något att kika på.

Jag upplever att ljudet är lite ospännd fläktrem oxå,skulle det kunna vara båda samtidigt?

/Danne

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1331425
lofblom skrev:
Petterlundstrom skrev:Tycker det låter som VVT-enheten. Är enligt vad jag hör mer av ett skramlande ljud vilket mer tyder på trasig VVT enhet. Grenrörspackningen låter mer som en ospänd fläktrem när man startar. Det har jag själv upplevt då grenrörspackningen for på min 2.5FT.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum
Ja efter det du skrivit så känns det som att det är något att kika på.

Jag upplever att ljudet är lite ospännd fläktrem oxå,skulle det kunna vara båda samtidigt?

/Danne

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Ja det kan ju alltid vara båda samtidigt...om man har riktigt otur. Kolla om det kommer avgaser från motorutrymmet, närmast torpedväggen, när du har bilen igång. Eller luktar avgaser i kupén, då har du mest troligt en trasig grenrörspackning också. Bäst att låta verkstan kolla på missljudet!

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Användarvisningsbild
av MartinS
#1331446
Aldrig hört på den T6 awd jag hade i åtta år.

Vad hände med generatorn när remmen gick, dom hänger ju inte riktigt ihop ju?!
Användarvisningsbild
av lofblom
#1331475
MartinS skrev: lör 10 aug 2019, 19:27 Aldrig hört på den T6 awd jag hade i åtta år.

Vad hände med generatorn när remmen gick, dom hänger ju inte riktigt ihop ju?!
Generatorn var tydligen paj vilket orsakat att remmen gick. Och axeln från den ut mot rem historian blev dålig när skiten gick av. Mer vet jag faktiskt inte då jag va så gubbgrinig vid tillfället :-D
Användarvisningsbild
av lofblom
#1331476
Petterlundstrom skrev: lör 10 aug 2019, 17:59
lofblom skrev:
Petterlundstrom skrev:Tycker det låter som VVT-enheten. Är enligt vad jag hör mer av ett skramlande ljud vilket mer tyder på trasig VVT enhet. Grenrörspackningen låter mer som en ospänd fläktrem när man startar. Det har jag själv upplevt då grenrörspackningen for på min 2.5FT.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum
Ja efter det du skrivit så känns det som att det är något att kika på.

Jag upplever att ljudet är lite ospännd fläktrem oxå,skulle det kunna vara båda samtidigt?

/Danne

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Ja det kan ju alltid vara båda samtidigt...om man har riktigt otur. Kolla om det kommer avgaser från motorutrymmet, närmast torpedväggen, när du har bilen igång. Eller luktar avgaser i kupén, då har du mest troligt en trasig grenrörspackning också. Bäst att låta verkstan kolla på missljudet!

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum
Ska kasta in bilen i garaget imorgon och kika den där solenoiden.
Vida hade bra guide hur man rengör och kikar efter fel.

Tänkte börja så ialf, nån avgaslukt och så har jag inte ialf.

Tack att ni hjälper till. Återkommer med info efter morgon dagen.
Användarvisningsbild
av lofblom
#1331533
BildUpdate.

Står med ventilen upplockad och kört enligt Vidas rengöring och funktionstest.

Den funkar men har fastnat men har lyckats fått den att röra på sig nu. Bifogar bild så ser ni vart den fastnat. (Blanka ytan)
Bilagor
IMG_20190811_110627.jpg
IMG_20190811_110627.jpg (868.04 KiB) Visad 1725 gånger
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#1331558
På min gamle S80 T6 hörde man knappt motorn... Vilken spis... men vilken jävla sur automat men goaste motron jag kört och jävlar vad den gick.. Kan inte hjälpa dig så mycket mer än att min T6a var helt ljudfri
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.