Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1327429
Hej för långtid

Har ni fått återkallelse R29939 i Sverige? Brevet kom förrä veckan i Finland. Det rörs en del av 2014-2019 bilar med fyra cylindern motorn (VEA D4?). De säger att i rar fall kan den plastik grenröret (manifold) bygga upp så mycket sot att det orsakar smält och transformation. I värsta fall kan den orsaka lokal förbranningen.

Vet ni hur de ska reparera det? Uppgradera softan men någonting annat också?
av UnleashFusion
#1327435
VolvoFinn skrev: fre 19 jul 2019, 09:13 Hej för långtid

Har ni fått återkallelse R29939 i Sverige? Brevet kom förrä veckan i Finland. Det rörs en del av 2014-2019 bilar med fyra cylindern motorn (VEA D4?). De säger att i rar fall kan den plastik grenröret (manifold) bygga upp så mycket sot att det orsakar smält och transformation. I värsta fall kan den orsaka lokal förbranningen.

Vet ni hur de ska reparera det? Uppgradera softan men någonting annat också?
https://newsbeezer.com/romaniaeng/volvo ... n-romania/
https://www.volvocars.com/ru/about/our- ... ety-notice
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... gkruemmer/ - här ser man vilka modeller som är "involverad" enligt tyskarna

Har inte sett någon info i Sverige men det kanske kommer? än så länge har rumänien och Ryssland fått infot(från volvocars) och nu Finland. Jag gissar inom kort blir det globalt och antingen inväntar man på brev eller så får man väl ringa in till närmaste ÅF och fråga ifall deras bil finns med.

*enligt flera sidor handlar det enbart om VEA-dieslarna och inget om bensinarna*
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1327513
Tackar :-) Om jag har förstått riktigt, software update existerar redan och reparation ska man göra senare. Andra brevet kommer när det är tid för att boka reparation. Veckorna när de gör det här i Finland, är i slut av 2019 och i början av 2020. Brevet säger att om man har senaste software update och bilen funkar bra, kan man köra normalt. Problemet skulle inte komma plötsligt, bara om man kör fastän motorns varning ljuset brinner och motorn funkar inte normalt.
av UnleashFusion
#1327527
VolvoFinn skrev: fre 19 jul 2019, 18:58 Tackar :-) Om jag har förstått riktigt, software update existerar redan och reparation ska man göra senare. Andra brevet kommer när det är tid för att boka reparation. Veckorna när de gör det här i Finland, är i slut av 2019 och i början av 2020. Brevet säger att om man har senaste software update och bilen funkar bra, kan man köra normalt. Problemet skulle inte komma plötsligt, bara om man kör fastän motorns varning ljuset brinner och motorn funkar inte normalt.
Då jag inte äger en nyare diesel kan jag inte kommentera detta. Du kan väl höra av dig och skriva vad som skall göras/kommer göra när du ska in med bilen för reparation/software update i Finland? :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1327662
Undra hur många som sitter och tänker "Hoppas inte bilen brinner upp nu..." :bored:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]