Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1326495
Hej. Första posten blir en fråga. Har kört Volvo från 140 ----> 940 Classic. Sedan Kia och nu Honda CRV bensin(automat). Tycker att CRV'n är ganska dyr att köra för den komfort/körglädje den erbjuder ( inget att jubla över). Den är dessutom ganska redigt trött med last/kärra eller semesterpackning, framförallt vid omkörningar/backe. Ska det hända något så får man trampa ganska bra på gaspedalen och varva den ordentligt. Den erbjuder även ganska högt oljud i kupe'n....däck-/vägljud. Fördelen är att den varit i stort sett problemfri. Man kan lita på den....än så länge. Insteget som är högre än normalt är också en stor fördel. Har dock börjat snegla en hel del på andra bilar, framförallt Volvo och i synnerhet XC70. Framförallt pga av den extra höjden/insteget på dessa. När det gäller bensin vs diesel så har jag bara hört att vår körning ej är förenlig med dieselbilar, framförallt ekonomiskt men även driftsmässigt...kör mestadels stadskörning samt två - tre ggr i veckan 5-6 mil landsvägskörning. På helgerna blir det ibland längre/snabbare körningar. Använder ej bilen till daglig pendling alltså. Lite längre resor blir det ett par gånger om året. Ekonomiskt bryr jag mig inte så mycket om jag vinner eller förlorar på bensin vs diesel. Det jämnar alltid ut sig i något annat antagligen. Något annat än automat köper jag inte. XC60 och XC90 är inte intressant. Kan jag med ovan nämnda kolla runt efter valfri XC70 vad gäller bränsle? Någon speciell modell/årgång som skulle passa bättre eller sämre? Har kollat lite på Passat också men det florerar så mycket skräckhistorier med rasade DSG-lådor och annat så det får vara.
#1326501
Med ditt körmönster går det fint att köra både diesel och bensin. Kolla på årsmodell (MY) 2012 och framåt då XC70 fick en liten "facelift" med framför allt sensus infotainmentsystem (skärmen). Fantastiskt utrustning att ha om du har möjlighet är driver support (adaptiv farthållare, döda vinkel varnare, kollisionsvarning med full autobroms för cyklister, bilar och människor osv. Ett måste för mig personligen om jag skulle köpt en nyare Volvo. Keyless är riktigt bekvämt, när man väl har haft det skaffar man inte en bil utan det igen (egentligen samma med driver support).

Utrustningsnivåer är:

Bas (finns ej som XC70 om jag inte minns fel)
Kinetic (Läderratt, vanlig farthållare, lilla skärmen)
Momentum (mellanmjölkspaketet, halvläder, Xenonstrålkastare, parkeringssensorer, dimljus, regnsensor etc. Har det mesta man behöver)
Summum (Helläder, elstol med (nyckel)minne större fälgar etc.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

#1326515
-Tackar! Har tänkt att jag skulle ha minst Momentum men siktar på Summum samt MY12. Vad gäller milantal på bilen man är spekulant på....skicket före milen eller? En bil som rullat en del brukar inte avskräcka mig om det finns fullstämplad servicebok och är i vårdat skick. Prisklassen ligger på upp till 150' för "rätt bil".
#1327682
Hej igen och tack för åsikterna! Har idag varit iväg och kollat på XC70's samt V70. En anledning till att jag helt hade siktet inställt på XC70 var det högre insteget/sitthöjden. Men efter att ha provat V70 från 2012 och framåt så känner jag att det är nästan lika bekvämt insteg i dessa. Alltså öppnar sig en större marknad. Dock så var komforten så jäkla mycket bättre i Summum än i Momentum. Kan inte tänka mig något annat än det nu. Men motorvarianterna ger mig en del att tänka på....hade tänkt att gå över till diesel nu, gärna en D5 eller D4. Det blir ju nästan en ickefråga när man talar om XC70, diesel alltså. Nu när jag kollar på V70 så kommer en del andra alternativ också.....tänker på T4/T4F/2.5T. De modellerna verkar även ha en gynnsammare prisbild. Varför vet jag inte...problembilar,inte på modet,dyr ägandekostnad,udda modeller? Är det fel att blanda in dessa i tänkbart köp med tanke på hur jag använder bil? Sedan funderar jag på benämningen på automatlådorna - geartronic och powershift. Vad skiljer dessa åt?
#1327703
Bensinarna (iaf de gamla 5:orna) drar ganska ordentligt med soppa, även på landsväg med ett ägg under gasfoten...

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom