Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
#1328955
Jag har sökt på de flesta koderna och fått fram att felkoderna tycker att bilen "underpresterar".
Jag funderar på om det Kan vara turbon som håller på att tacka för sig. 20000mil. D4. Jag vet Inte hur länge en turbo brukar hålla.
Alternativ kanske någon sensor som inte mäter som den ska.

Problemet kommer och går just nu. Brukar komma när man har accelererat lite kraftigt. Brukar försvinna efter lugn körning och några omstarter.
av Frownlayer
#1329120
Testade att köra en clear på koderna, och felet försvinner direkt. Men det kommer tillbaka efter en stunds körning. Dock kom bara p0299 och p0236. Får försöka felsöka efter läckage på luftsidan, vilket jag tror kan vara felet.
av Frownlayer
#1329208
Hittade en givare (tror pcv ventil) som satt dåligt. Satt bara instucken i plasten, utan klämmor eller liknande. Fick i en tunn oring mellan så den gick lite lagom trögt in.
Sedan var en slangklammer dåligt åtskruvad så det glappade där. Så nu har jag nollat koderna och än så länge har det inte återkommit något larm.
av Frownlayer
#1329284
Det svåra med moderna bilar är att det kan bli 100 följdlarm pga att en sak inte gör rätt. Då är det så svårt att hitta vart man ska leta.
Men ser man bara vart alla koder liknar så kan man oftast se ungefär vad problemet kan vara.
Nu hoppas jag bara att larmet håller sig borta.
#1394031
Uppdaterar med [Löst], då felet har slutat komma tillbaka.
Lösningen var att täta tryckgivaren som satt lös i insuget, och skruva åt några slangklämmor på insugsröret.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal s[…]

Jäkla stilig kärra! :-D Brembo bromsar[…]

Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]