Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1326790
ThomasT skrev:Min helgbil står hela vintern(7-8 månader) utan att få ståplattor... Ibland så har det tom varit lite klent med lufttryck(typ nere i 1.5bar) i något däck utan att det märks första gången man kör den. Att det skulle bli ståplattor efter bara något dygn låter märkligt...
Det beror på korden i däcken. Alltså vilket material det är. När det var bara textil var det aldrig problem. Men när Michelin var ensamma om stålkord (dom hade världspatent) exprimenterades det med andra material. Good Year hade då ett däck med glasfiberkord som var oerhört starkt, användes t.o.m till flygplan. Det hade dock nackdelen att det fick lätt "ståplattor". Om man ställde bilen efter en långkörming så var det "ståplattor" så fort däcken svalnade, lösningen var några hg lägre däcktrycket så däcken blev fortare varma igen. Vad det är för material idag vet jag inte (förmodligen stål) men det verkar som att problemen blir större med större diameter och lägre profil. Kanske "billigare" däck ha mer problem än "dyrare". På dyrare däck kan man sortera bort fler däck som ligger på "marginalen" vad gäller specifikationerna om rundhet och ojämnhet än vad man kan göra med "billiga" däck. Om man som exempel tar 100 däck av ett "dyrare" märke så sorteras 10 st bort direkt, 25 st säljs som lågpris och 50 st till fullpris medans ett "billigt" märke även säljer dom 25 tveksamma till fullpris. Det är bara ett exempel hur det skulle kunna vara och det finns säkert både undantag och värre exempel bland alla däcktillverkare.
#1326856
Tycker det är så konstigt. Jag har haft problem med 17 och 18 tum på olika bilar med 40,45 och nu senast 50 profil. Hemma står bilen på plan grusparkering och på jobbet på asfalt. Haft från 2,5-3 bar i däcken beroende på dimension. Endast haft dyrare däck som bla Michelin, Continental och Nokian. Har balanserat däcken själv på jobbet till 0 och även lämnat till däckverkstad men har i princip aldrig blivit helt bra

Det kanske beror på den hemskt dåliga och ojämna asfalten här i Värmland??...
#1326872
Tror det kan vara en kombo av fälgar och däck.. hade själv r - fälgar som inte var original. Spelade ingen roll hur jag balanserade, blev aldrig helt vibrationsfritt. Med vinterdäck och stålfälgar var det bra. Jag är lite skeptisk till eftermarknadsfälgar och navringar. Egentligen vet jag inte varför det blir så ibland. Kanske kan vara att det blir lite separation i i däcket? Alltså så lite att det kan vara svårt att se i början. Hade nyss så på min v70. Det blev långsamt mer vibrationer i den. Däck Pirelli. Tog av och satte i balanseringsmaskinen. Då såg jag att däcket separerat. Bara byta däck..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]