- mån 15 jul 2019, 11:37
#1326790
ThomasT skrev:Min helgbil står hela vintern(7-8 månader) utan att få ståplattor... Ibland så har det tom varit lite klent med lufttryck(typ nere i 1.5bar) i något däck utan att det märks första gången man kör den. Att det skulle bli ståplattor efter bara något dygn låter märkligt...Det beror på korden i däcken. Alltså vilket material det är. När det var bara textil var det aldrig problem. Men när Michelin var ensamma om stålkord (dom hade världspatent) exprimenterades det med andra material. Good Year hade då ett däck med glasfiberkord som var oerhört starkt, användes t.o.m till flygplan. Det hade dock nackdelen att det fick lätt "ståplattor". Om man ställde bilen efter en långkörming så var det "ståplattor" så fort däcken svalnade, lösningen var några hg lägre däcktrycket så däcken blev fortare varma igen. Vad det är för material idag vet jag inte (förmodligen stål) men det verkar som att problemen blir större med större diameter och lägre profil. Kanske "billigare" däck ha mer problem än "dyrare". På dyrare däck kan man sortera bort fler däck som ligger på "marginalen" vad gäller specifikationerna om rundhet och ojämnhet än vad man kan göra med "billiga" däck. Om man som exempel tar 100 däck av ett "dyrare" märke så sorteras 10 st bort direkt, 25 st säljs som lågpris och 50 st till fullpris medans ett "billigt" märke även säljer dom 25 tveksamma till fullpris. Det är bara ett exempel hur det skulle kunna vara och det finns säkert både undantag och värre exempel bland alla däcktillverkare.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V