Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1326410
När jag köpte min V70 D3 så satt det nya 8x18 tum med nya Continental PC 6. 235/40/18. Funkade bra i några veckor sen kom obalansen i däcken. Tog av alla däcken och fick dem om balanserade men obalansen kom tillbaka ganska snart. Däcken blev också platta över natten trots ca 3 bar och bilen gungade cirka 5-8 km innan de kändes hyfsat runda igen.

Tröttnade på skiten och sålde av. Köpte nya 7,5x17 med dyra nokian däck 225/50/17. Samma visa nu också, funkade bra i några veckor sedan kommer obalansen som gör en galen! Jag jobbar med bilar och jag är mkt noggrann av mig .
Har gått igenom bilen och bussningar, hjullager, hjulinställning med mera är så perfekt som det kan vara. Har eftermarknadsfälgar med exakt nav 63,4 mm. Är det eftermarknadsfälgar som alltid är skit eller har däcken blivit sämre nuförtiden?

Fler än jag som stör sig på detta? Tips mottages gärna. Jag kör på dålig asfalt i Värmland men jag saktar alltid in för farthinder, större gupp med mera...
#1326414
Det är möjligt att det är fälgarna, jag menar du har ju kollat allt som man bör kolla(däck/bussningar etcetc) förutom dina eftermarknadsfälgar. För att utesluta om det verkligen är dina fälgar vore det ju bäst om du hade t.ex. andra fälgar eller volvos egna originalfälgar som är antingen 17"/18" fälgar. Jag som äger en V70 som haft 17" original, 16" vinter och i dagsläget 19" original men aldrig haft några problem med obalans.

Självklart påverkar asfalt och dåliga vägar; en del.
#1326424
Det kanske bara är originalfälgar som håller sig inom rätt toleranser. Har inga originalfälgar med sommardäck själv att testa , men jag ska nog kunna låna av en bekant. Har däremot original 16 tums vinterdäck 205/60/16 Continental dubb. De var nya för 2 år sedan och de är inget bättre , har balanserat dem flera gånger redan.. har nästan alltid köpt premium däck till mina bilar men ändå blir man inte nöjd.
#1326470
Ståplattor är tyvärr ganska vanligt förekommande. Jag får ganska rejäla sådana över natten på min V60 med conti sc6 i 235/40-18. Även på xc60’n med pirelli 255/45-20 men den brukar behöva åtminstome två nätter innan det känns allt för mycket. När jag tänker tillbaka tror jag att jag fått det på de flesta däck jag haft under åren med 45-profil eller lägre.

Sen beror det lite på ens körmönster hur väl man märker det. Nu bor jag så jag kör ut direkt på en 80-väg, då är det mycket märkbart. Bor man i stan eller villaområde typ kanske dom hinner ge sig innan man ges tillfälle att komma upp i hastighet så de känns.
#1326541
Oj. Då har jag tur.

Jag har min utfart direkt från gården och ut på en europaväg men märker inga ståplattor mer än på supran när den stått still i 10 månader över vintern.

Övriga bilar har 16 till 20 tum och står upp till en månad utan obalans.

Åker i princip bara eftermarnknadsfälgar.
#1326578
Oj , ja du måste haft tur. Jag tror nästan att jag haft problem med platta däck och obalans på alla bilar jag ägt. Jag kör ca 100 meter grusväg , sen svänger jag ut på E45 och där är det 100.
Jag har ca 16 km till jobbet och sommartid kan man känna ståplattorna flera km trots att bilen används dagligen.

Värst var 18 tummarna med conti PC6 som jag hade tidigare. Vid kallt klimat så tog det minst 10 km körning innan de kändes runda . Lufttryck ca 2,9 bar. Obalansen som känns i bilen är värst vid ca 80-110 km/h. Precis de hastigheter man kör i.
#1326652
Jag har dock inget problem med obalans, men plattor är som sagt vanligt. Det var för övrigt conti SC3 jag hade inte 6 :)

Storleken på fälgen spelar ju inte så stor roll men däremot däckprofilen.
#1326779
MartinS skrev: sön 14 jul 2019, 14:08 Storleken på fälgen spelar ju inte så stor roll men däremot däckprofilen.
Hmm, skumt, jag har 40 profil på vår XC70 och 30 profil på Supran. Ändå inga problem att parkera en månad utan att däcken får plattor.
#1326784
Min helgbil står hela vintern(7-8 månader) utan att få ståplattor... Ibland så har det tom varit lite klent med lufttryck(typ nere i 1.5bar) i något däck utan att det märks första gången man kör den. Att det skulle bli ståplattor efter bara något dygn låter märkligt...
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]