Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av combato
#1325182
Hello!
Jag är på jakt efter en bra begagnad V70 diesel men vill lära mig mer om vilken modell och motor som man får bäst ekonomi med.

Fakta/frågor:
-Kör drygt 2500 mil/år
-Vill ha en så driftsäker bil som möjligt till så bra ekonomi som möjligt
-Vilken dieselmotor är bäst?
-Vill gärna slippa dyra service kostnad såsom partikelfilterbyte etc...

(Har idag en V50 D5 2.4 -2008 och har varit grymt nöjd. Finns något liknade i V70 klassen?)

/C
Användarvisningsbild
av apersson850
#1325185
Ja, det fanns V70 med motorbeteckningarna D3, D4 och D5. I vissa utföranden är de baserade på samma grundmotor som du har nu, alltså femcylindrig 2,4-liters. Vi har en D4 (181 hk/400 Nm) och en D5 (230 hk/470 Nm). D4:an går aningen billigare, D5 är tydligt piggare. Körsättet har större betydelse för förbrukningen än något av de två motoralternativen. D4:an är Euro 6, vilket kan vara av betydelse om man ska till vissa ställen i framtiden.
Användarvisningsbild
av combato
#1325205
Finns väl D2 också har jag sett...
Men vilka motorer är mest ekonomiska att äga och vilka är att undvika? Har hört att vissa är tillverkade i Sverige och andra från Peugeot.
av berrabus
#1325213
Bäst ekonomi borde väl vara D2.
Har inte kollat men den måste vara klart billigare i inköp än D4, den drar mindre bränsle, finns väl inga balansaxlar som kan paja, ingen multirem som kan trassla in sig i kamremmen etc.

Sen tycker jag den är urtråkig att köra men det är en anna sak :)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1325223
Finns lite viktiga modellårsuppdateringar samt motorgenerationsskifte att ta hänsyn till. En v70 d3 classic är säkert drömmen för många. Dina behov styr: ska du ha awd? Ska du dra? Automat? Lika bra drag som i din v50?
av William85
#1325226
Vi började kolla V70 D2 men det slutade på en XC70 D4 AWD Aut. Jag är inte så brydd med att ha senaste teknik utan tyckte det kändes tilltalande med en utgående bilmodell med sin gamla drivlina. D4 AWD har 420Nm från 1500rpm medan D4 VEA har 400NM från 1750rpm. Tycker dock de kändes väldigt lika när jag provkörde V70 efter varann med de olika motorerna. Nya automaten väger nog upp skulle jag tro.

D2 har jag kört en del och tycker den funkar bra också, största fördelen måste utan tvekan vara bra inköpspris. En kostnad icke att förakta. Förbrukningsskillnaderna är nog försumbara.
av daekol
#1325250
Om man vill ha låg bränsleförbrukning skaffar man en D5 och kör med ett ägg under pedalen. Själv har jag som jag själv benämner den "SnikD5". 2,4D 175hk (enkelturbo istället för D5ans dubbelturbo). Men min teori är att en pigg motor behöver inte arbeta lika mycket som en tröttare motor. Jämför man t.ex D2 och D5 så är jag övertygad om att man kan köra snålare med en D5a. När jag precis hade köpt min V70 så körde jag extremt snålt med den, landsväg och motorväg så fick jag ner förbrukningen till 0,5-0,6l/mil och det var väldigt roliga siffror för min del som tidigare körde etanolbil med en förbrukning på 1,2-1,3l/mil motorvägskörning. :-)
Användarvisningsbild
av combato
#1325257
Jag vill inte ha AWD. Det känns onödigt då jag bor i Göteborgsområdet och dyrt om det börjar krångla.
Jag vill ha manuell låda
Och jag vill ha dragkrok, men bara för att dra ned/upp styrpulpeten på vår/höst.

Vilka modellårsuppdateringar samt motorgenerationer är det man skall leta efter @W.A.P.E ?
Det gör ingenting om det är klös i bilen men jag är mer angelägen om bra totalkostnad och inga svindyra serviceintervaller :-)

Brukar ha mina bilar 5-6 år
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1325260
Nu vet jag inte vad du har tänkt för prisnivå och för krav på utrustning, min rekommendation är dock minst Momentum så du får xenonljus.
Den digitala instrumenteringen är inte heller fel, ger ett avsevärt modernare intryck samt Volvo on Call med allt vad det har att erbjuda...!

Jag är riktigt nöjd med min D4 VEA, den som andra har problem med.
Detta med vinande axlar har dock inte drabbat min bil, maskinen är otroligt dragvillig för att vara en diesel.
Ut och provkör D2, D3, D4 och kanske D5...!

Jag hade spanat in något likt dessa:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 2-13410242
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 6-13416995
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-13465801
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 6-13495358
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 2-13504763
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 8-13177484
Användarvisningsbild
av apersson850
#1325556
Ska man dra upp och ner båtar är både automatlåda och fyrhjulsdrift att föredra. Behåller man bilarna så kort tid hinner du inte slita ut något av det.

D2 går bra att köra med, men säckar ihop fullständigt om kan kommer ut i motvind med ett fyrkantigt släp.
Min D5 (230 hk/470 Nm) ligger nu på en indikerad snittförbrukning på 0,77 l/mil, men det är en hel del husvagnsdragning i den summeringen också. Det går att köra den på 0,6 l/mil, om man är försiktig. Med vagn tar den ca 1,2 l/mil.
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]