- ons 10 jul 2019, 11:06
#1325925
Men vi har alla olika behov och förutsättningar. Det är därför jag är intresserad av hur resonemanget gick när en 1,6-liters Drive befanns vara bästa alternativet. Jag har sett en kompis försöka dra en ganska lätt, men hög och fyrkantig släpkärra efter sin V70 Drive 2012. Med den motvind som rådde var det rena katastrofen. Med full gas orkade den inte ens gå i 80 km/h i uppförsbackarna, oavsett växel.
I vilken grad en starkare motor drar mer bränsle eller ej beror på varför den är starkare. Tittar du på bensinmotorer så har de i regel bäst verkningsgrad vid ett ganska högt effektuttag, dock inte fullt. På grund av spjällen i insuget ökar pumpförlusterna när en treliterssexa, specificerad till 250 hk, ska utveckla 15 hk för att hålla konstant fart på 100 km/h. Motorn måste ju gå väldigt nedstrypt för att inte skena iväg med bilen. Jämför med en 1,5 liters fyra, specificerad till 90 hk, så har den mer öppna spjäll och en fördelaktigare arbetspunkt, när den ska göra samma jobb.
Ökar du till 150 km/h och effektuttaget hamnat på kanske 50 hk (hur det ökar beror på vilket luftmotstånd ditt ekipage har), då ligger den lilla fyran i närheten av sitt bästa område, medan sexan knappt har vaknat än. Öka lite till och fyran slår strax i botten, där ökad bensininsprutning krävs för att klara kylningen och verkningsgraden rasar som en sten. Sexan börjar nu komma till sin rätt, och kan öka till kanske 180 km/h utan att verkningsgraden börjar bli dålig.
De flesta dieslar har inte något insugningsspjäll och drabbas därför inte av pumpförluster på samma sätt. Dessutom är det vanligt idag att man kör med exakt samma motormekanik i olika motoralternativ, där max effektuttag istället styrs av hur mycket diesel man sprutar in. Så länge möjligheten till högre effekuttag inte används, typ vid vanlig landsvägskörning, är förbrukningen på en "större" motor inte högre än för en "mindre". Det är ju ingen skillnad alls på motorerna, så länge man inte trycker pelle i botten.
William85 skrev:D2 an är nog duglig som dragbil för oss vanliga dödliga som använder dragkroken till cykeltransport och nåt släplass till återvinningen eller från brädgården.Jag misstänker starkt att även jag är dödlig, men det hindrar inte att min (för närvarande) tyngsta kärra har en totalvikt på 1700 kg. Min erfarenhet säger att en bil ska gärna ha en marginal på ett halvt ton eller så, för att vara en riktigt bra dragbil.
Men vi har alla olika behov och förutsättningar. Det är därför jag är intresserad av hur resonemanget gick när en 1,6-liters Drive befanns vara bästa alternativet. Jag har sett en kompis försöka dra en ganska lätt, men hög och fyrkantig släpkärra efter sin V70 Drive 2012. Med den motvind som rådde var det rena katastrofen. Med full gas orkade den inte ens gå i 80 km/h i uppförsbackarna, oavsett växel.
I vilken grad en starkare motor drar mer bränsle eller ej beror på varför den är starkare. Tittar du på bensinmotorer så har de i regel bäst verkningsgrad vid ett ganska högt effektuttag, dock inte fullt. På grund av spjällen i insuget ökar pumpförlusterna när en treliterssexa, specificerad till 250 hk, ska utveckla 15 hk för att hålla konstant fart på 100 km/h. Motorn måste ju gå väldigt nedstrypt för att inte skena iväg med bilen. Jämför med en 1,5 liters fyra, specificerad till 90 hk, så har den mer öppna spjäll och en fördelaktigare arbetspunkt, när den ska göra samma jobb.
Ökar du till 150 km/h och effektuttaget hamnat på kanske 50 hk (hur det ökar beror på vilket luftmotstånd ditt ekipage har), då ligger den lilla fyran i närheten av sitt bästa område, medan sexan knappt har vaknat än. Öka lite till och fyran slår strax i botten, där ökad bensininsprutning krävs för att klara kylningen och verkningsgraden rasar som en sten. Sexan börjar nu komma till sin rätt, och kan öka till kanske 180 km/h utan att verkningsgraden börjar bli dålig.
De flesta dieslar har inte något insugningsspjäll och drabbas därför inte av pumpförluster på samma sätt. Dessutom är det vanligt idag att man kör med exakt samma motormekanik i olika motoralternativ, där max effektuttag istället styrs av hur mycket diesel man sprutar in. Så länge möjligheten till högre effekuttag inte används, typ vid vanlig landsvägskörning, är förbrukningen på en "större" motor inte högre än för en "mindre". Det är ju ingen skillnad alls på motorerna, så länge man inte trycker pelle i botten.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.