Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1325925
William85 skrev:D2 an är nog duglig som dragbil för oss vanliga dödliga som använder dragkroken till cykeltransport och nåt släplass till återvinningen eller från brädgården.
Jag misstänker starkt att även jag är dödlig, men det hindrar inte att min (för närvarande) tyngsta kärra har en totalvikt på 1700 kg. Min erfarenhet säger att en bil ska gärna ha en marginal på ett halvt ton eller så, för att vara en riktigt bra dragbil.

Men vi har alla olika behov och förutsättningar. Det är därför jag är intresserad av hur resonemanget gick när en 1,6-liters Drive befanns vara bästa alternativet. Jag har sett en kompis försöka dra en ganska lätt, men hög och fyrkantig släpkärra efter sin V70 Drive 2012. Med den motvind som rådde var det rena katastrofen. Med full gas orkade den inte ens gå i 80 km/h i uppförsbackarna, oavsett växel.

I vilken grad en starkare motor drar mer bränsle eller ej beror på varför den är starkare. Tittar du på bensinmotorer så har de i regel bäst verkningsgrad vid ett ganska högt effektuttag, dock inte fullt. På grund av spjällen i insuget ökar pumpförlusterna när en treliterssexa, specificerad till 250 hk, ska utveckla 15 hk för att hålla konstant fart på 100 km/h. Motorn måste ju gå väldigt nedstrypt för att inte skena iväg med bilen. Jämför med en 1,5 liters fyra, specificerad till 90 hk, så har den mer öppna spjäll och en fördelaktigare arbetspunkt, när den ska göra samma jobb.

Ökar du till 150 km/h och effektuttaget hamnat på kanske 50 hk (hur det ökar beror på vilket luftmotstånd ditt ekipage har), då ligger den lilla fyran i närheten av sitt bästa område, medan sexan knappt har vaknat än. Öka lite till och fyran slår strax i botten, där ökad bensininsprutning krävs för att klara kylningen och verkningsgraden rasar som en sten. Sexan börjar nu komma till sin rätt, och kan öka till kanske 180 km/h utan att verkningsgraden börjar bli dålig.

De flesta dieslar har inte något insugningsspjäll och drabbas därför inte av pumpförluster på samma sätt. Dessutom är det vanligt idag att man kör med exakt samma motormekanik i olika motoralternativ, där max effektuttag istället styrs av hur mycket diesel man sprutar in. Så länge möjligheten till högre effekuttag inte används, typ vid vanlig landsvägskörning, är förbrukningen på en "större" motor inte högre än för en "mindre". Det är ju ingen skillnad alls på motorerna, så länge man inte trycker pelle i botten.
Användarvisningsbild
av Nebu
#1326222
Varför jag kom fram till 1,6D som bästa motor för mig?
Skatten är låg (1520kr / år) , bränsle förbrukningen är den lägsta för bilmodellen (enligt volvos deklaration https://www.car.info/sv-se/volvo/v70/v7 ... ft-9684754 ) och diesel var givet pga min körprofil 110 km pendling fem dagar i veckan. Det är kanske inte så klokt att välja den minsta motor men det är den som på pappret och vissa diskussionsforum går snålast och sedan 2012 snällare med. Sedan är det precis så som en annan skrev här, jag drar inga båtar, lite cyklar och skräp till tippen då och då.

Jag har faktiskt hört en liknande historia som den du gav om ett stort skåpsläp i motvind. Denna gången var det en V60 D2 med ett flytt lass i bilen och på dragkroken som knappt kom upp för en backe utanför Jönköping någonstans. Ekipaget höll knappt styrfart över backkrönet och ägaren svor att han aldrig skulle ha en D2:a igen.
Användarvisningsbild
av combato
#1326250
Tack för alla era svar och inlägg. Jag har kollat runt en massa på marknaden och ansåg nog att D4 eller D5 är det jag vill ha eftersom jag varit så extremt nöjd med prestanda och ekonomi och totalupplevelse under dom sex åren jag haft min V50 D5 -08.
Men efter lite olika vändor fram och tillbaka så lämnar jag Volvo för första gången på 15 år till förmån för en passat :-o
Fult att svära i kyrkan, men jag vill testa så får jag se vad jag tycker efter några månaders nyttjande.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1326251
Välkommen tillbaka när du insett ditt misstag ;)
Användarvisningsbild
av Nebu
#1326274
combato skrev: fre 12 jul 2019, 06:53 Tack för alla era svar och inlägg. Jag har kollat runt en massa på marknaden och ansåg nog att D4 eller D5 är det jag vill ha eftersom jag varit så extremt nöjd med prestanda och ekonomi och totalupplevelse under dom sex åren jag haft min V50 D5 -08.
Men efter lite olika vändor fram och tillbaka så lämnar jag Volvo för första gången på 15 år till förmån för en passat :-o
Fult att svära i kyrkan, men jag vill testa så får jag se vad jag tycker efter några månaders nyttjande.
Det låter som du gjort din hemläxa och har nog inte köpt grisen i säcken.
Kör försiktigt där ute!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1326288
Jag ser det snarare som så att alla dieslar förbrukar förhållandevis lite. Därför spelar det inte så stor roll vilken av dem man har. De tusenlappar det skiljer i förbrukningsrelaterade kostnader mellan en D2 och en D5 försvinner i den stora virvel som kallas värdeminskning och alla andra driftkostnader. Då kan jag lika gärna köpa en motor som jag inte ångrar av prestandaskäl.

Jag fördömer inte idén att köpa en D2, jag var bara intresserad av hur resonemanget gick.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1326290
På sikt har nog en D5 större värdetapp än en D2 så det adderar nog ytterligare en kostnad i fel skål så att säga. D2 lär vara det mest ekonomiska och fyller den alla behov man har så är väl det jättebra.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1326314
Kan så vara, eftersom en D5 var dyrare när den var ny, och när bilar blir tillräckligt gamla är det samma kilopris på dem allihop.
Finns en och annan potentiell kund som gärna vill ha en D5, men inte hade råd med en ny. Men då ska en sån råka drälla förbi när man vill sälja.
Så i grunden har du nog rätt.

Nu var det ju lättare för mig, för när jag köpte den bilen jag har nu ville jag har en XC70 med AWD. Då fanns inget mindre än 2,4-liters D3. Med högsta möjlig dragvikt för modellen var det andra alternativet D5. Då jag redan hade en Volvo med en 225 hk motor kände jag inte att jag ville ha en tröttare motor. Bilen blev 400 kg tyngre, så den var rätt mycket tröttare ändå. Men det påverkar inte så mycket när jag drar släp, utan mest vid omkörningsaccelerationer utan släp.

Köpte jag en D3 fick jag nöja mig med 163 hk, åtminstone i ett år, tills det kanske kom Polestar som lyfte den till en nivå liknande D5. Däremot kunde man hälla i Polestar på direkten i en D5, och få den till 230 hk. Vilket alltså var i paritet med förra bilen. Så valde jag.
av Millea
#1326401
Min 2012:a D3 163hk är jag nästan nöjd med. Trots optimering till 192 hk så är den lite väl tam ändå. Detta på grund av hög utväxling som ger ca 1400 varv vid 90 km/h på 6:an. Saknaden av D5 gör sig påmind vid nästan all typ av körning. Bilen går billigare efter optimeringen än original men den är ganska törstig ändå, -ca 0,75 l per mil mätt vid pump. Färddatorn säger oftast 0,67-0,70 l per mil :-)
av Desmodue
#1326753
Jag hade en 2.4 D 175 hk plus Polestar och har nu en D4 Classic 2016 och även den med Polestar och den är mycket snålare än den förra. 8 växlad automat och Euro 6 som sagt.

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]