Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1327916
Har fått texten med "Växellåda varm sakta ned" någon gång förra året då jag kört i ca 120 samt för en vecka sedan då jag fick "Växellåda varm stanna snarast" då körde jag i 130, då saktade jag ner till 70 och kollade med odb2 och hade då 88grader i växellådan. Tror i mitt fall att det är någon glappkontakt i givaren.
#1328098
frippe64 skrev:
svergie2 skrev: tor 18 jul 2019, 07:22 Nej, den varnar inte för om motorn aldrig kommer upp i temp. Tyvärr

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Är det nåt du vet, eller killgissar du?
Själv vet jag inte på just denna motor, men det är vanligt förekommande att det finns felkod som sätts om motorn inte uppnår rätt temperatur inom viss tid eller körsträcka.
Dom som har haft trasig termostat har aldrig fått någon varning eller felkod för för låg temp över tid. :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

#1332246
När jag bytte topp sa Volvo teknikern att det finns en svag topp packning på flera årsmodeller D5 och den som åkte i var inte samma typ.

Har vänt mig nu att kolla oljanivå rätt ofta och kolla tryck medan jag kör. Får inte ha för mycket tryck när den är kall och när det är dags för service ser man tryck är lite sämre än just efter oljebyte i tomgång.
Tompan60 skrev:oj ser att den drar rätt friskt med bränsle..
Snittar 1.03 än så länge. Bäste är 0.78 på motorväg (110) och sämsta kan bli rätt dyrt iom. den går bäst på oktan 100. Det är en direktinsprutad och med steglös ventiltiming (gissar T6 är samma) så om man är lugnt på gaspedalen så spjällhus och cam phasors hinnar reglera optimalt blir det egentligen rätt bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]