Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brigadeiro
#1323088
Hej, jag är i färd med att köpa nya 16-tums sommardäck till XC70.

Vilket däck - märke och modell - anser du vara tystast i kupén? Jag vet att det finns decibelvärden knutna till däck men de är uppmätta utifrån när bilen kör förbi. Frågan är vilket däck som är tystast när man sitter i kupén?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av batmac
#1323102
Nu har jag inte testat fantastiskt många varianter men Goodyear efficientgrip performance och Eagle F1 har jag varit väldigt nöjd med ljudnivån på.
av hixen1987
#1323107
Effecientgrip Performance eller Eagle är i min mening dom tystaste jag provat. Kör nu på min s80 Michelin Primacy 3, helt ok i min mening men låter mer och mer när det slits. Dock samma för alla. Köpte dessa då de håller bättre än Goodyear. Vet de som kör vissa Hankook däck och är supernöjd, likaså nåt Dunlop ska vara riktigt bra.
Alla har vi olika hörsel och stör oss på lite olika ljud. Köp enligt EU märkning så ska du se att det blir bra.
av brigadeiro
#1323259
batmac skrev: mån 24 jun 2019, 15:15 Nu har jag inte testat fantastiskt många varianter men Goodyear efficientgrip performance och Eagle F1 har jag varit väldigt nöjd med ljudnivån på.
Får upp EfficientGrip SUV-däck när jag slår in regnumret. Hur skiljer sig det från EfficientGrip Performance?
av brigadeiro
#1323263
2ägaren skrev: mån 24 jun 2019, 13:54 Precis samma däck som är tystaste när man kör förbi. Det är nämligen samma ljud.
Jag har hört att de däck som låter mindre vid sidan om bilen kan rikta mer buller uppåt mot kupén. Har dock ingen källa på det. Men du menar att det inte stämmer?
av 2ägaren
#1323301
brigadeiro skrev: tis 25 jun 2019, 13:22
2ägaren skrev: mån 24 jun 2019, 13:54 Precis samma däck som är tystaste när man kör förbi. Det är nämligen samma ljud.
Jag har hört att de däck som låter mindre vid sidan om bilen kan rikta mer buller uppåt mot kupén. Har dock ingen källa på det. Men du menar att det inte stämmer?
Det som kan påverka ljudet in i kupén är isåfall om hjulhuset förstärker det pga eko effekt. Vill man så kan man sätta flera dubbelväggar innanför plastskyddet för extra ljuddämpning.
av William85
#1323529
Har Good Year Efficient grip suv på min, fast som 17”. Är nöjd med dem, tycker de går tyst och fint, allra bäst med standardtryck. Köp kvalitetsdäck av standardmodell (inget sportigt V-mönster) så så blir det nog bra hur du än väljer. För min del blev det Efficient Grip dels pga jag var nöjd med dem på förra bilen och de hade bra testresultat kontra pris.

Vissa biltidningar har med kupébuller som mätpunkt, Vi Bilägare? Kan ju vara värt att köpa årets test :-)
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]