Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orbb
#1322891
Tänkte bara kolla med expertisen om det nån som kollat/bytt olja i sin ac kompressor?
Sanden rekommenderar SP10, vet inte om det är deras egen eller hur det är, nån som vet vart man får tag på den?
av Yaniz
#1322956
Du ska ha PAG 46 i kompressorn. Den oljan kan köpas bl a hos envirosafe.se eller på ebay. Finns t o m på burk för påfyllning med slang utan att kompressorn behöver demonteras (påstås det iaf).

Googla lite, finns många webbutiker som säljer PAG 46 i olika format.
av Orbb
#1323052
Toppen tack, ska googla på den oljan.

Kan ju aldrig vara fel att byta en olja.
Tror det ska vara 110 ml i den, finns det nån nivå plugg eller måste man tömma ur den och fylla på exakt mängd?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1323059
Hmmmm...... Oljan är inte i någon speciell behållare utan är blandad med köldmedlet i systemet.

Inget du byter utan att samtidigt byta köldmedel
av Orbb
#1323142
Så att det går inte att tömma/fylla på olja genom oljepluggen utan att allt kylmedia pyser ut?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1323151
Nej, oljan flödar runt tillsammans med köldmedlet. Men AC-firmor brukar erbjuda AC-service där de tömmer systemet, vacuumsuger och fyller på med rätt mängd gas och ny olja för runt 2000 kr. Om det behövs eller inte är väl upp till var och en.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]