Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1322544
Hej, har haft lite problem med min v70 d4 awd -13 under senaste veckan.
Följande var under en och samma dag:
Under eftermiddagen fick jag meddelande, laddfel service snarast, då tänkte jag, jag kör ett tag till(hade inte så mycket alternativ). Senare började batterispänningen sjunka, fick meddealandet om låg batterispänning. ac:n slutade funka, servostyrningen slutade funka. den växlade inte ordentligt. En liten stund till(på motorvägen) Sen tändes alla varningslampor varpå bilen dog helt och hållet. Fick bogsera bilen hem.

Mätte sedan upp batterispänningen till 5 volt och såg att multiremmen hade gått.

Nu till problemet. Med ett färskt uppladdat batteri och en ny multirem vill bilen inte starta. (trodde att den bara hade laddat ur på grund av multirämmen). Har även kontrollerat att multiremmen inte har skjutit av kammremmen.

Vissa andra funktioner såsom kupefläkt mm fungerar inte heller. Jag får även felmeddelande låg batterispänning trotts att det mäter 12.75volt. Men infotainmentsystemet och startmotorn mm går som det skall.
Jag har försökt leta efter trasiga säkringar utan lycka och har även försökt läsa av OBD men fick inga koder.

Är det någon som varit med om något liknande?

Med vänlig hälsning Oscar
#1322578
Laddade du med batteriet i bilen dvs. Strömmen har aldrig brutits sedan spänningen var så låg? Prova att koppla ur batteriet 5 min och koppla in igen, datorerna är nog lite groggy efter att ha kört med låg spänning.

Angående batteriet har jag för många år sedan fått diodfel I generatorn. Jag lyckades köra hem men hade bara 5 volt i batteriet när jag kom hem. Jag bytte generator och laddade batteriet och det batteriet klarade sig i flera år till efter det.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]