Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipwip
#1322454
har en volvo v70 III diesel 2,4d har problem med bromsoken bak, har elektrisk handbroms, jag tänkte att köpa två nya men vilka väljer jag ,jag har tittat på autodoc men det finns ju både i gjutgärn eller aluminium vilka är en fördel att välja .
av Yaniz
#1322467
Har du problem med anliggande broms, skulle jag börja med att kolla glidpinnarna och huruvida beläggen är rörliga dvs inte sitter fast. Rengör med bromsrengöring, stålborste, skruvmejsel etc och smörj med lämpligt fett som exv Biltema säljer. Undvik dock kopparpasta och silikonbaserade smörjmedel.
av wipwip
#1322470
har redan haft i sär de och glidpinnarna är bra och rengjort och även smörjt under damasken med bromsoksfett ,men det hjälper inte , jag har ett lätt skrikande ljud när jag kör och så fort jag kommer när bromspedalen så försvinner det,belägg är nya då dom andra hade tagit slut pga att bromsen ligger på,det blir alltså varmt på oken när jag kört en bit , men jag undrade med vilka ok som är bäst att köpa , gjutgärn eller i aluminium .
Användarvisningsbild
av Perra83
#1322503
Köp lätt begagnade på Bildelsbasen.
V70 har samma bromsok bak som V60 XC60 mfl. Kolla bara så du får rätt ok, alltså om du har solid eller ventilerad bromsskiva.
Köp komplett med elmotor och hela faan! Kostar mellan 1200-1500kr styck.
Backa elmotorn med 12V batteri och pressa in kolven det sista med en polygrip.
Sen är det bara att montera.
av Millea
#1322548
Hej! Köp bromsok i gjutjärn , de är överlägset mest hållbara. Bromsok i aluminium började användas på V70 2012 och de är mycket sämre än de äldre typen av gjutjärn. Fick byta på min -12:a vid 16000 mil och valde gjutjärn. Funkar kanon nu. Har endast bytt ett bromsok av gjutjärn på jobbet där damasken gått sönder, men redan bytt flera Alu-ok som kärvade och erjat på mycket nyare V70 med låga miltal. Lycka till!
av borstarmicke
#1429669
Gammal tråd men ändå...

Hade samma problem med anliggande broms bak, var kolven som var rejält belagd med smuts och kärvade.

Fick plocka ur kolven o rengöra och polera upp den. Inte särskilt lätt att få tillbaka kolven genom bälgen igen då det finns en inre gängad axel från handbromsens elmotor som ställer till det...

Klämde hål i 2 bälgar innan jag lyckades... då hade jag ändå oket uppe i skruvstäd i garaget... volvo sålde inte lösa bälgar men fanns hos Mekonomen. Köpte även sen mkt billigare hos trodo och autodoc.
av oldtimersmc
#1440634
Kan även vara kärvande el broms

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]