Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JaPe011
#1322714
Har kollat vad det exakt står på räkningen nu:
Laddtrycksgivare samt laddtrycksreglerventil var det.
MAP sensor däremot har jag inte hört något om. Är den på intercoolern?
Och nu blottar jag min okunskap kanske, men är intercoolern inte innan turbon? För felkoden säger luftläckage mellan turbo och insug. Då bör inte den påverka eller är jag helt fel ute?
Tack för all hjälp. Uppskattas verkligen. Är lite lätt uppgiven.....
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1322741
Intercoolern kyler laddluften efter turbon, innan den hamnar i insuget.
Finns det inte diverse vakuumslangar kopplade till insuget? De kan läcka.
av JaPe011
#1322761
Volvoab:
Innan vi bytte reglerventilen som hade fastnat så var det pysljud som hördes. Men då gick den å andra sidan bra. Visserligen ströp den på bränslekurvan då ventilen inte funkade men det funkade i mer än ett år. Lite som när man bonntrimmade med pysventil som 18-åring. :-D
Nu laddar den dåligt pga felkoden men ska ”nolla den” via batteriet och höra efter.

Markusj:
Tack, blev lite osäker, kunde gått ut och kollat men..... ska försöka mig på att gå igenom alla slangar själv med.
av JaPe011
#1322837
Vad är detta för del som sitter framför höger framhjul ovanför täckskivan mellan front och hjulhus? Ser ut som om det skulle kunna suttit en slang på den men som saknas nu?
Bilagor
577ECFF1-1D18-4796-AE01-908E0D5E4168.jpeg
577ECFF1-1D18-4796-AE01-908E0D5E4168.jpeg (404.2 KiB) Visad 615 gånger
B30D3AD3-73E1-4901-843E-1E6198B2B4B9.jpeg
B30D3AD3-73E1-4901-843E-1E6198B2B4B9.jpeg (397.08 KiB) Visad 615 gånger
D81C44D5-A23D-4ACF-B50B-27A58DA4EA5A.jpeg
D81C44D5-A23D-4ACF-B50B-27A58DA4EA5A.jpeg (454.18 KiB) Visad 615 gånger
av JaPe011
#1331160
Har nu trycktestat hela motorn med rökmaskin/tryckluft samt enbart Trycksidan från turbo till motor och även Intercooler separat. Inga läckor finns någonstans.
Felkoderna återkommer efter nollning efter ett kort tag. Man känner och ser på bränsleförbrukningen att den går "fett". Den går rent och ryckfritt vid gaspådrag men när man släpper gasen är det som om det är en fördröjning innan den motorbromsar. (Ungefär som när man kör en släpvagn som är tungt lastad och det är en fördröjning innan dragstången aktiverar släpets broms.)
Stänger jag av AC:n är tomgången konstant på 1000-1500 rpm och pendlande. AC:n aktiverad ger motstånd nog för en tomgång mellan 800-1000 rpm
Följande felkoder kommer nu upp:
P050700 (luftläckage i insugningsystemet)
P228122 (Luftläckage efter turbo/Lös laddtrycksgivare/Skadad laddtrycksgivare)
P217722 (Etanolhalt hög/luftläcka avgassyst/lågt bränsletryck/skadad lambdasond/Skadade eller fel insprutsventiler)

Jag misstänker att den sista felkoden som kommer efter kanske en veckas korta körningar tänds pga den första eller andra som är grundproblemet.

Någon som varit med om liknande och har en bra idé?
Jag är mest inne på att gasspjället som byttes och är begagnat är boven i detta drama trots att den klarar testprogrammet som VIDA har för just den delen.
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&au[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på fö[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]