Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pimpmyride
#1321424
Jag har en V70 D4 2015 med VEA motorn 181hk, som jag tänkte byta EGR-ventil på.
Måste det återställas i datorn i bilen efter bytet, eller det räcker att släcka felkoder?
Kanske räcker med "norsk reset"?
av pimpmyride
#1321589
Nu har jag själv bytat EGR-ventil.
Ganska enkel process.
Fortfarande ingen som vet om den nya måste "giftas in" med bilen????
Har bara hunnit köra 4 mil efter bytet, men än så länge inga felkoder.
Användarvisningsbild
av Derank
#1321599
Tycker det är många dom verkar bytt egr är det bara på vea det varit problem med den el är det vissa serier?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1321600
Kan inte tänka mig att en egr måste giftas in, men jag kan ha fel

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av PalleH
#1321629
pimpmyride skrev: lör 15 jun 2019, 10:55 Nu har jag själv bytat EGR-ventil.
Ganska enkel process.
Fortfarande ingen som vet om den nya måste "giftas in" med bilen????
Har bara hunnit köra 4 mil efter bytet, men än så länge inga felkoder.
Var det en Volvo egr du köpte eller kopia?
Rengjorde du egr-kylaren?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1321652
Sett flera som eftersökt foto/beskrivnig osv för att få ett grepp om hur det ser ut innan man ger sig i kast med byte eller rengöring av EGR-ventil/system på bl.a D4 VEA.
Eftersom det är dåligt med sånt på forumet får man väl anta att de flesta lämnar in.
Nu vet vi iallafall att din motorlampa släcktes vid byte av ventil. Du har släckt felkoder med Vida/Dice eller liknande?
Var det mycket dynga i rören? Lättskruvat och kanske värt för en annan att plocka ner och göra rent?
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1321792
Jag hade ner min EGR för en koll. jag monterade ner insug samt den gråa vackum boxen då kom jag åt ordentligt och fick samtidigt gjort rent spjällhuset =) :-)
av pimpmyride
#1321853
PalleH skrev: lör 15 jun 2019, 16:58
pimpmyride skrev: lör 15 jun 2019, 10:55 Nu har jag själv bytat EGR-ventil.
Ganska enkel process.
Fortfarande ingen som vet om den nya måste "giftas in" med bilen????
Har bara hunnit köra 4 mil efter bytet, men än så länge inga felkoder.
Var det en Volvo egr du köpte eller kopia?
Rengjorde du egr-kylaren?
Volvo original.
Det var relativt rent, men fjädern till ventilen hade givit upp, så den orkade inte stänga ordentligt.
av pimpmyride
#1321854
Cotag skrev: lör 15 jun 2019, 19:47 Sett flera som eftersökt foto/beskrivnig osv för att få ett grepp om hur det ser ut innan man ger sig i kast med byte eller rengöring av EGR-ventil/system på bl.a D4 VEA.
Eftersom det är dåligt med sånt på forumet får man väl anta att de flesta lämnar in.
Nu vet vi iallafall att din motorlampa släcktes vid byte av ventil. Du har släckt felkoder med Vida/Dice eller liknande?
Var det mycket dynga i rören? Lättskruvat och kanske värt för en annan att plocka ner och göra rent?
Jag släckte felkoderna med icarsoft.
Inte mycket skit, men fjädern hade gett upp.
Jag tog bara bort luftfilter och burken för att komma åt. Ca 10 skruvar och bultar för att få loss den.
Användarvisningsbild
av VolvoAB
#1322680
Har du kollat om det finns hjälp att få via en Auktoriserad volvoverkstad? fans väl lite goodwill på dessa?
sen måste man nolla adaptionen för egr med VIDA

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]