Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1320170
VolvoB20 skrev:[Hur menar du nu? Varför skulle jag använda smörjfett när det inte kan tränga in???
Nej, det är ju det som är problemet. Det kommer inte dit det ska. Men hade det gått att få in fettet där så bär det mycket bättre än en tunn olja. Förr gick det lätt, när det fanns en smörjnippel på gångjärnet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1320179
apersson850 skrev: ons 05 jun 2019, 16:10
VolvoB20 skrev:[Hur menar du nu? Varför skulle jag använda smörjfett när det inte kan tränga in???
Nej, det är ju det som är problemet. Det kommer inte dit det ska. Men hade det gått att få in fettet där så bär det mycket bättre än en tunn olja. Förr gick det lätt, när det fanns en smörjnippel på gångjärnet.
Ok. Så vad ska man göra då? Totalvägra smörja för det inte finns smörjnipplar utan bara köra tills dörrarna trillar av pga rost.

Eller erkänna sig besegrad att nipplarna är bortsparade och offra 30 sekunde och ta på en droppe krypande olja vår och höst och sedan köra bekymmerslöst.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1320204
:-D :-D :-D Det går ju faktiskt att eftermontera kopplar om man verklig vill. Bara borra hål. Gänga upp och dra i en nippel :-D :-D :-D
Användarvisningsbild
av LeifA
#1320390
Krypsmörjfett på spray brukar jag använda och det funkar bra. Kladdar ner lite men torka av efter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1320739
Vicktor skrev: ons 05 jun 2019, 03:16 Hej
Har läst att fler än jag haft problem med rostigt undre gångjärn på dörrarna, vilket resulterar i hängande dörrar.

Frågor
Hur har ni löst det?
Om ni lämnat in, vad har det kostat?
Har någon fått det på garanti?
SebastianJ skrev: ons 05 jun 2019, 10:10
VolvoB20 skrev:En droppe olja på gångjärnet så rostar eller gnisslar det inte och håller i evighet.
Vilket bra tips när man redan har rostiga gångjärn, har förövrigt samma på min vita XC70 i framdörrarna. Förardörren har börjat se lite sne ut men tror inte det beror på rosten då det bara är ytrost utan behöver nog bara justeras.
Hur har det gått för er? Om man inte vill svetsa och byta till ny axel kan man ju schimsa eller fodra axeln som alternativ så slipper man byta hela gångjärnet.

Välj lämpligt tjockt material, tex från ett bladmått och lägg runt sprinten. Ev kan man fila upp hålet lite så man kan använda lite tjockare material som bussning.
.
av dannesk
#1320790
Det finns väl renoveringssatser till gångjärnen eller är det endast de äldre modellerna? Har för mig att jag läst att man borrar upp hålet nån mm och sedan byter man stiftet till ett i större dimension.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1320873
Jag har bytt ett gångjärn. Enligt verkstaden som gjorde det var det det enda sättet de gjorde det på. Antingen visste de inte vad de pratade om, eller så finns det ingen renoveringssats till en 2012:a.
av sandgren84
#1322332
Har samma problem, det är alltså den delen som sitter i chassit som blir sliten och måste bytas?
Vilken i sin tur är svetsad?
Just den delen som slits är alltså den delen man valt att svetsa fast...
På en del jänkebilar vill jag minas man kan byta hylsorna i gångjärnet, inte ens så smarta har Volvo varit.
En repsats är ju något Volvo bör ta fram!
Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men de[…]

Sprutar från backventilen bakom höger b[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]