Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pertan
#1318442
Hej.

Enl. Bilia var jag tvungen att byta klossar bak igen, vara ungefär 4000 mil sen sist jag bytte.

Köpte epb-verktyg på getech för att kunna sätta handbroms i service läge.

Så, satte igång och skulle byta idag. Satte handbroms i service läge och jag undrar om man ska trycka/skruva in kolven efter service läge?

Om inte hur fasen får man dit dom nya klossarna. Fanns inte en chans att dom gick att få dit.

Med vänlig hälsning,
Mattias
Senast redigerad av 1 Pertan, redigerad totalt 0 gånger.
#1318445
En tving och tryck tillbaka bromskolven tillräckligt mycket, håll koll på bromsoljenivån under motorhuven bara. När jag bytte alla belägg och skivor nu fick jag suga ut lite. Tog ett sugrör och en kaffekopp av plast, ner med sugröret och täpp till i ovankant så följer det med liite olja och gör sedan om..

I övrigt behövs inget mjukvaruverktyg, ta bara ett 9v "brandvarnarbatteri" och en högtalarkabel med isolerade kabelskor i ena änden, sätt sedan ström på elhandbromsen, vilket håll kablarna ska vara på som backar elmotorn ser man om man tittar noggrant. Första gången fick jag köra den lite fram och tillbaka för att se ;-)

Eller så skruvar man isär men undviker gärna om möjligt, som här
Senast redigerad av 3 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
#1318447
Så efter man satt i service läge så är det bara att trycka in som vanligt?

Det är inte skruv på kolven som på vissa andra bilar?

Man behöver inte ta bort något annat?
#1318448
Pertan skrev:Så efter man satt i service läge så är det bara att trycka in som vanligt?

Det är inte skruv på kolven som på vissa andra bilar?

Man behöver inte ta bort något annat?
Bara att ta fram tvingen inget annat som ska skruvas ;-)

PS, har redigetat texten lite ovan
#1318449
Pertan skrev: lör 25 maj 2019, 19:59 Så efter man satt i service läge så är det bara att trycka in som vanligt?

Det är inte skruv på kolven som på vissa andra bilar?

Man behöver inte ta bort något annat?
Jag bytte för några veckor sen på min V60, det gick även för en glad amatör som mig som inte har skruvat med bilar på 20 år... :-)
Jag använde inte dator, utan skruvade bort motorn från oket, drog in den med torx och pressade in kolven med en tving.
Sen skruvade jag tillbaka motorn på oket, bytte beläggen och körde in motorn enligt instruktioner från Youtube.

Man kan säkert göra på andra sätt, men det funkade, bromsarna tar och ligger inte an mot skivan. :-)
#1318450
fjohan82 skrev:
Pertan skrev: lör 25 maj 2019, 19:59 Så efter man satt i service läge så är det bara att trycka in som vanligt?

Det är inte skruv på kolven som på vissa andra bilar?

Man behöver inte ta bort något annat?
Jag bytte för några veckor sen på min V60, det gick även för en glad amatör som mig som inte har skruvat med bilar på 20 år... :-)
Jag använde inte dator, utan skruvade bort motorn från oket, drog in den med torx och pressade in kolven med en tving.
Sen skruvade jag tillbaka motorn på oket, bytte beläggen och körde in motorn enligt instruktioner från Youtube.

Man kan säkert göra på andra sätt, men det funkade, bromsarna tar och ligger inte an mot skivan. :-)
Så är det, fler skulle ta sig en kvart och se om de vill byta själva. Min Volvo ÅF skulle ju ha 10500kr för detta som kostade mig högst 5000kr, och då köpte jag en ny verktygssats samt fett med mera. Klarar man av att byta mellan sommar o vinterhjul reder man nog ut detta med ;-)
#1318503
Solomon skrev:Hos Volvo är svin dyrt och jag har märkt oxå att de fuskar vid service som kund tappar jag lust att lämna bilen hos Volvo men de e duktiga att mjölka pengar ändå


Är nog lite beredd att hålla med att det är samma hos min ÅF, visst de är trevliga och har bra bemötande men de missar det viktigare att det som beställs också då ska beställas samt missar att följa upp klagomål som att bilen fick en tvåa på belysningen två dagar efter service. Visst är jag ytterst ansvarig men... Nu har jag servat den där två gånger sedan köpet men börjar allt mer tvivla. Lite av droppen var väl när vi skulle lämna in en väns bil på en mekonomenansluten verkstad så passade jag på att fråga var de skulle ha för att enbart byta bromsoljan, 795:- och ÅF skulle haft inte mindre än 1600:- för detta :-/ Dessutom ville de byta beläggen bak vid servicen våren 2018 viewtopic.php?f=88&t=71440&p=1318502#p1318502
#1318559
Det är så olika med verkstäder. Jag hade min bil hos den lokala Volvoverkstaden för att fixa nåt (har glömt vad det var). När jag hämtade sa meken "Vi har bytt en lampa också, för den var trasig". Jaha, tänkte jag, det var ju snällt, men onödigt, för det kunde jag gjort billigare själv. Men det kunde jag inte, visade det sig, för de tog varken betalt för lampan eller jobbet att byta den.
#1318698
Jag fyllt spolarvätska och andra vätskor men jag kunde inte fylla bromsvätska för att vill veta om de märkte att det är för lågt men de har inte märkte det. De byt olja+ oljafilter och kontroll på bilen o jag betalade 3600. Mekaniken så att allt godkänt och han har fyllt spolarvätska nej sa jag mot ansiktet o han bad om ursäkt o han gav mig en burk spolarvätska. Ändra fråga om han tittade bromsvätska och sa han det bra efter 300 meter låg bromsvätska står på skärmen men jag fyllas själv. Kör bilen två veckor och multirem gick av och vattenpump lossnat. Fråga till Volvo de sa de har byt bara olja o vet inte varför hände det. Okej hur mycket byta allt multirem spännrulle, kamrem+vattenpump o.s.v de vill ha 14000. Kanske dumt men jag kör bilen 3 k.m till meca utan multirem och vattenpump allt byt och kostar 8200 nu har jag kör bilen ett år efter det.
Nyss byte jag själv tändstift, kupéfilter. Olja + filter ska lämna till meca eller annat billigare för att de ska stämpla boken men aldrig till Volvo verkstad.
Bilen Volvo v60 r-design -2012 som gått 13000.
Jag vill rekommenderas er ring till olika verkstäder det stor skillnad och göra mycket själv om bilens garanti gått ut.
S/V60 Polestar utan taklucka

Jag har inte själv kört fyran i Polestar[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney