Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adam131
#1316315
Hej! Har en 2010 xc70 där servostyrningen känns väldigt tungstyrd. Den har Progressiv hastighetsberoende styrservo som man kan ändra i 3 lägen. Men känner ingen skillnad när jag byter mellan dom.

Det känns lika tungt vilket håll man än vrider och den är extremt tung att svänga då man står stilla. Har testat en annan xc70 och den kändes lättare att styra än min.

Åkte förbi en verkstad som tittade över servon och tyckte allt såg bra ut och ryckte på axlarna hittade ingenting och sa att den kanske är lite *tung styrd vanligtvis*

Har inga breda däck heller så det ska inte vara något problem heller inga hack eller missljud från pump eller remmar.
Då man inte känner någon skillnad i lägena så misstänker jag att det kan vara någon enhet till hastighetsberoende styrservon som spökar för mig?
Tänkte kolla här om någon varit med om liknande och kanske vet något, har testat sprutat lite smörjmedel vid rattstången som går ut från golvet i kupen som jag läste någonstans men ej någon skillnad.

Har varit så här ganska länge och tänkte försöka ta tag i det och kollat runt men hittar tyvärr inget på internet heller.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1316603
Vi har två XC70, en 2012 med progressiv servo och en 2016 utan.
I låg fart är den utan progressiv servo klart mer tungstyrd än den med. När det rullar på landsväg känner man ingen stor skillnad, vilket ju är precis vad man vill att den progressiva ska åstadkomma.
I låg fart känns det också en tydlig skillnad mellan den lättaste och trögaste innställningen i bilen som har progressiv servo. Jag kör oftast på medium "till vardags", lättstyrd när jag har släp efter (mer trixande) och trögast om det är långa landsvägsettapper som ska avverkas.

Mina erferenheter stämmer med hur jag förväntar mig att de olika systemen bör fungera. Med det som grund anser jag också att det är fel på din bil, så som du beskriver den.
av Adam131
#1316628
Tack för svar joo känns som det , känns som att felet borde vara något med elektroniken då ingen annat ger missljud eller liknande tyvär har man själv inte något större erfarenhet av elen på en sån här bil hoppas någon tittar förbi som kanske vet av någon styrenhet eller liknande att testa byta
av Adam131
#1316924
Hittat några som haft liknande fel som jag och då lyckas byta ett relä med nummer 30667514 Servotronic.
Men lyckas inte lokalisera var det sitter någon som har en ide var det kan finnas?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1317093
Det sitter väl reläer vid säkringarna (eller under dessa) under huven också...?
På vissa bilar sitter de i "två lager" i säkringsboxen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1317138
Adam131 skrev: lör 18 maj 2019, 12:51 Joo har kollat där men var inget av dom tyvärr ska väll sitta ovanför pedalerna på äldre modellen men där var inget heller :crying:
Ring till skroten som har delen och fråga var dom plockade loss den, eftersom du tänker beställa delen och montera.
Eller kolla med Volvoverksta´n.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1317235
Precis så ser den ut i elschemat. Där är dess placeringsritning inte så jättedetaljerad, men den är ritad som om den satt uppe till vänster om CEM, som ska vara mellan torpedväggen och handskfacket, om jag har fattat det rätt. Jag har inte själv haft anledning att leta upp en där.

Det är inte reglervententilen på AC s[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&[…]

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]