Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316014
Hej,

Satte garagedomkragt i mitten på de yttre lyftpunkterna i bilden markerade med 2 fram.

Plåten fick sig en buckla in på båda sidor. Hade en puck mellan. Försökte sätta pucken så att jag inte KLM åt gummigrejen och hålet som finns där.

Bild

Gjorde jag fel?

Det är första gången jag lyfter där. Har tidigare bara lyft i sidorna där original domkraften är ämnad att lyfta.

Bil V70ii 2012.
#1316016
Anledningen till att dom punkterna (2) är för verkstadslyft är antagligen för att den är för mjuk där för att vara ensam lyftpunkt, verkstadslyft sprider ju belastningen rätt mycket, så jag skulle hålla mig till dom "vanliga" lyftpunkterna. Nu är väl skadan redan skedd dock :/
#1316076
Jag har gjort samma misstag på min XC60 på ena sidan på den främre yttre på punkt 2 då jag använde en för mjuk kloss, mitten buktar nu lite innåt. Har ingen praktisk betydelse men känndes lite surt. Lyfter du med en puck närnare kanterna så är det starkare där och du böjer inte in plåten. Har lyft flera ggr tidigare utan problem men då med pucken placera enligt röda ringen nedan.
lyftpunkt.jpg
lyftpunkt.jpg (55.74 KiB) Visad 2054 gånger
#1316421
Jag blir så förbannad med hela dom "förbättringarna" som Volvo håller på med. Hade en 08 V70 med tydligt och bra placerade lyftpunkter men nej, varför ska Volvo använda den som funkar. Istället försöker dom att göra allt som dom kan att det ska vara jobbigare/helst omöjligt för vanliga hemmekaren att lyfta eller meka med bilen. Helt sjukt! :-(
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]