Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knota
#1315336
Gäller Volvo V70 D5 AWD Aut 2011.
Bytte till LED-lampor i backljusen i höstas. Det fungerade någon månad, sedan har det varit svart.
Plockade av bakljusen igår och LED:arna fungerar när man lägger spänning på dom.
LED:arna drar mindre ström än dom ursprungliga lamporna.
Hittar ingen säkring till backljus, så jag antar att det styrs direkt från CEM:en.
Verkar inte hända något om man ruskar på kablaget. Lägger man i backen indikeras det i instrumentet.
Felorsak: FET, kablage eller annat?
Någon som vet vilka anslutningar på CEM som kan vara av intresse och/eller kabelfärger vid bakluckan?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1315337
Kan vara så enkelt att kontakterna är glappa, jag fick tejpa mina för att dom skulle sitta kvar i rätt läge. Testa lägg i backen och rucka lite fram och tillbaka på lampan/kontakten. Annars får du kontrollmäta dig bakåt (framåt) i värsta fall.
av Knota
#1315343
Trodde också att det var glappt först, men jag "misshandlade" kontakterna så dom sitter som berget, plus smältlim.
Funkar ändå inte.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1315346
Grå/lila kabel bör det vara från bakluckan i alla fall, till något kopplingsblock/kontakt där den blir grön/brun istället, och går vidare till pinne/kontakt 73 på CEM. Om jag inte tolkar som en kratta förstås :-D


backljus.png
backljus.png (19.66 KiB) Visad 1082 gånger
av Knota
#1315386
Det är ju 4 kablar i kontakten till bakljusenheten och en är mycket riktigt grå-lila.
Återkommer när jag hunnit undersöka lite mer.
Tack så mycket för hjälpen så länge!
av Knota
#1316438
Nej, det funkar inte med ordinarie lampor heller, det borde jag ha skrivit.
Nu har jag hittat en trolig orsak i alla fall. Elanslutningen till draget (7-pol).
Det sitter ett eftermonterat Westfalia-drag på bilen. Det är inkopplat med strömtjuvar (innan jag köpte bilen).
Kabeln till backljuset är klippt ungefär vid säkringsdosan V-bak, och gör en vända i elanslutningen till draget. Kopplar jag förbi elanslutningen fungerar det.
Jag gissar på att man försökt koppla över backljuset på 2:an istället för dimbakljuset och sedan har något pajat i elanslutningsdosan, eftersom det funkade i början med LED:arna.
Är det någon som har en monteringsbeskrivning för ett eftermarknadsdrag från Westfalia, bara för att vara säker?
Ska jag bara byta elkontakten på bilen (skruvarna var fastrostade så dosan är trasig nu), och koppla som tidigare eller koppla om till dimljuset istället?
Kör i stort sett bara släp när tippen är öppen, har inget eget släp.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]