Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
#1312810
Jag har lite gamla kartor i bilens NAV, jag tänkte att iom att det var gratis att ladda ner så kan jag väl lika väl ta och uppdatera dem, men när jag ska uppdatera så behövs en licensnyckel.
Mjukvaran är uppdaterad 2016, 0bc2 står det i bilen. Kartorna som är i bilen är 30.15.02.

Vad jag förstår måste man in på service och betala ca 1000kr för att de ska låsa upp så man kan göra en uppdatering.
Men frågan är om man kan göra denna upplåsning via en "Kina vida dice 2014d", eller om man måste in.
Eller finns det något som kan generera en licensnyckel?

Tacksam för svar.
av Solomon
#1312814
Samma som min bil i den här fallet du måste kontakta Volvohandlare.
Jag har fått den har meddelande från Volvohandlare.
Tack för ditt mejl angående kartuppdatering till din bils navigation.



Anledningen till att meddelandet om licenskod dyker upp när du försöker uppdatera kartorna är för att din bil ännu inte är utrustad med Sensus navigations mjukvara.



Det navigationssystem som finns i din bil, RTI, uppdaterades tidigare med kartor via DVD-skivor och behöver uppgraderas med Sensus mjukvaruuppgradering för att det ska vara möjligt att uppdatera navigationen med de nedladdningsbara kartorna.



Du kan uppgraderad navigationen med denna mjukvara hos din närmaste auktoriserade Volvohandlare. När uppgraderingen är utförd kan du uppdatera kartorna i din bil.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1312919
Jag betalade knappt 700 för att få uppdateringen. Efter det har jag kunnat uppdatera kartorna i min 2012:a själv. Man ska helst ha fiber när man laddar ner filen.
av Solomon
#1313034
apersson850 skrev: tis 23 apr 2019, 08:23 Jag betalade knappt 700 för att få uppdateringen. Efter det har jag kunnat uppdatera kartorna i min 2012:a själv. Man ska helst ha fiber när man laddar ner filen.
Okej men hur man många gånger ska man uppdatera hos volvo jag menar om du vill ladda ner ny karta efter några år ska du åka till hos volvo eller räcker det när man uppdatera en gång hos volvo?
av nissesvolvo
#1313051
Som det är nu, skall väl tilläggas, så räcker det att göra uppdateringen hos Volvo 1 gång. Sedan är ju tanken att man laddar ned kartuppdateringarna själv. Tror väl att Volvo följer med i tiden och erbjuder gratis kartuppdateringar eftersom flera tillverkare gör detsamma.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1313065
Ja, uppdateringen som görs hos Volvo är alltså för att ditt system ska kunna lägga in kartor som du laddat ner från deras webserver, via ett USB-minne. När väl det är gjort kan du ladda ner nya kartor från Volvos webserver så snart de publicerar några nya. Det kan du hålla på med tills de slutar stödja din bil (och min).
Den här funktionen fanns med från början från och med årsmodell 2014. Uppdateringen hos Volvo är för att få motsvarande funktionalitet i lite äldre bilar också.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1313095
Det har jag också haft förr. Om inte annat så av den anledningen att jag testade mjukvaror åt Garmin. Det är skönt att slippa en lös mojäng i bilen. Även om uppdateringstempot på kartorna sjönk till vartannat år i samma ögonblick som de blev gratis.
av Tompan60
#1313101
jag har en 3 år gammal Garmin som uppdateras kartor 4 ggr/år.krator för hela Europa. Tex när dom nya vägarna och broarna nära kista/Hjulsta öppnade så gick det att ladda ner en uppdaterad karta där allt nytt var med dagen efter att vägarna öppnats. Trafikinfo. ingår även den utan kostnad. Fartkameror uppdateras månadsvis.

Tidigare... för länge sen hade jag en Mio som var uråldrig efter ett år med dåliga uppdateringar.

Men lite trist med lös enhet. Dock har den många fördelar som inte en dyr inbyggd har tex att ta med när jag hyr bil utomlands. Håller med att det är trist med lös sladd men det är bara en sladd och man vänjer sig...
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]