Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henrikhastbacka
#1312270
Körde bilen ut från parkeringen hemma, svängde vänster och plötsligt var inte växeln i. Jag tryckte ned kopplingen och växlade igen men inget hände när jag släppte upp kopplingen. Nu kan jag plötsligt växla hur jag vill utan att trycka ned kopplingen och ingenting händer. Har jag en växel i kan jag till och med rulla bilen.

När jag växlar så hörs ett litet ljud från växellådan som om den vill lägga i den växeln men kopplingen liksom inte kopplar ur helt. Det går lätt och fint att växla samt trycka ned kopplingen. Den enda växeln som utmärker sig är nr 6, då låter växellådan lite högre men ingen växel "kuggar i".

Nån som varit med om nå liknande?

V70 2012 Drive 1.6 27000mil
av henrikhastbacka
#1312310
Eller kan kopplingen ha fastnat i nedtryckt läge liksom? Det finns olja i behållaren och allt känns som innan när man både växlar och kopplar förutom att växeln inte hoppar i
av kebabpizza
#1312313
Hissa upp framvagnen, lägg i växel och snurra på ett hjul.
Normalt ska då andra hjulet snurra åt motsatt håll iom att ingående axel i diffen hålls stilla av motor/koppling/växelåda.
av MickeM
#1312331
kebabpizza skrev: fre 19 apr 2019, 08:15 Drivaxelknut som gett sig?
+1 på den gissningen.
Och riktigt säker vore jag, om du inte påstod att du kan växla med koppling uppe.
Borde vara möjligt, men inte så enkelt. Betydligt mer motstånd.

Rasad koppling är möjligt, men då brukar dom tjuvdra hela tiden, oavsett hur man manövrerar kopplingen.
Men ändå möjligt.

Jag har hört om dubbelmassesvänghjul som blåst fjädrarna så kopplingshalvan kan rotera fritt.
Men det brukar rassla högljutt om dom brustna fjädrarna.
Men också möjligt.

Att slavcylindern kärvar på axelröret förekommer främst på V70N och äldre. (Inte vanligt, men...)
Då fastnar kopplingen i urkopplat läge, ungefär som du beskriver.
Men... Då brukar den hoppa isär vid andra urkopplingen.
(Eftersom du då med full huvudcylinder, trycker in samma mängd olja som får slavcylindern att röra sig lika långt som vanligt. Fast nu från ett annat utgångsläge. Därmed ploppar den isär). Då blir kopplingspedalen helt slapp.

Helt rasad växellåda så utan förvarning är extremt osannolikt. (Manuella)

Jag håller med föregående också.
Ett bra test som kollar både drivknut och slutväxel.
av henrikhastbacka
#1312342
Läget just nu:
Vänster drivaxel hade hoppat ur yttre drivknut av nån ofattbar anledning.
Med drivaxeln synlig snurrade jag på höger hjul och drivaxeln snurrade då åt motsatt håll.
Drivaxeln är skavd så det går inte att trycka tillbaka den i knuten.

Ska beställa nytt kit till veckan och uppdaterar här när den är bytt.
av MickeM
#1312359
C-ringen som håller axeln i yttre knuten har gett sig.
Damasken bytt nyligen?

Man får sätta buntband eller liknande över C-ringen när yttre knuten ska på axeln. (Buntbandet glider upp längs axeln och c-ringen in i knuten. Som en kolvringskompressor.)
Våldar man, så spricker ringen, och detta inträffar.

Betydligt billigare än kopplingen eller växellådan iaf!

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]