Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bumsen
#1311789
Ser att Peugeot godkänt HVO100 i sin 1,6 HDI motor från årsmodell 2011. Vad jag förstår är det samma motor som i min D2, 2013.
Borde alltså inte vara tekniskt problem att bli lite miljövänligare även för mig.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1311822
Det kan fortfarande vara andra komponenter före och efter motorn. Exempelvis bränsleslangar och bränslepump.

Med det sagt, jag tror inte att någon bil går sönder av att köra med HVO100 istället för vanlig diesel (som redan idag ser väldigt olika ut beroende på vilken kedja och land du köper den i). HVO100 är i princip likadan som diesel utom att densiteten är lite annorlunda. Med tanke på hur stora toleranser som biltillverkarna har på personbilsmarknaden så ska det troligen inte spela någon roll.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1311827
Med tanke på hur lång tid det tog för volvo att godkänna HVO100 i sina SPA-bilar kan man ju undra varför man nu inte bara godkänner även D2 -11 om motorn inte har några problem.

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]