Sida 3 av 4

Re: 1600kg på drag istället för 2100kg

Postat: tis 16 apr 2019, 17:31
av Fjonsson
Enklare så tillvida att man inte behöver ha teoretiska kunskaper eller förmåga att backa med släp.

Re: 1600kg på drag istället för 2100kg

Postat: tis 16 apr 2019, 18:49
av Gabriel
Nja, det ingår ett backmoment med sväng runt ett hörn i uppkörningen för B96 så helt utan förmåga kan du inte vara.
Personligen tog jag det pga att det var enklare, billigare (drygt 1000kr totalt med nytt körkort) och för att det täcker mitt (nuvarande) behov.

Re: 1600kg på drag istället för 2100kg

Postat: ons 17 apr 2019, 00:08
av apersson850
Ja, backa måste man kunna. Det är det extra, särskilda backningsprovet som inte ingår i B96, men i BE.
Gabriel skrev:Apersson har uppenbarligen koll på släpregler, jag ber om ursäkt att jag tidigare anklagade dig för att sprida osanningar.
Tackar. Vi blir alla klokare av att diskutera.

Re: 1600kg på drag istället för 2100kg

Postat: ons 17 apr 2019, 13:45
av Fjonsson
Gabriel skrev: tis 16 apr 2019, 18:49 Nja, det ingår ett backmoment med sväng runt ett hörn i uppkörningen för B96 så helt utan förmåga kan du inte vara.
Personligen tog jag det pga att det var enklare, billigare (drygt 1000kr totalt med nytt körkort) och för att det täcker mitt (nuvarande) behov.
Många resonerar samma. B-kort räckte inte riktigt till men man tyckte det verkade svårt(?) att ta BE men så B96 kom som en lösning på problem. Ta BE är inte svårt om man kan traikreglerna och kan manövrera en släpkärra. Möjligen lite dyrare.

Re: 1600kg på drag istället för 2100kg

Postat: ons 17 apr 2019, 14:38
av Gabriel
Fjonsson skrev: ons 17 apr 2019, 13:45
Många resonerar samma. B-kort räckte inte riktigt till
Ett B-kort räcker inte ens till en högst ordinär vagn om du har en V70/XC70/XC60 AWD eller någon annan lite tyngre personbil.
När jag köpte min första Volvo AWD insåg jag att jag helt plötsligt inte fick dra mitt kåpsläp (1300 kg totalvikt) längre. För mig var då B96 bästa lösningen. Jag får förvisso inte "maxa" min dragvikt på XC70:in (2100 kg) men det har jag å andra sidan aldrig haft något behov av. Framtiden får utvisa om jag kommer ångra att jag inte la mer tid och pengar på att istället ta BE.

Re: 1600kg på drag istället för 2100kg

Postat: ons 17 apr 2019, 15:04
av Camel
apersson850 skrev:I samband med de nya reglerna togs även regeln om att släpets totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt bort.
Vilket är lite egendomligt om det nu anses vara så viktigt att med körkort B måste uppgradera sitt körkort om man vill överskrida totalviktsbegräsningen på 3500 kg. Det kan lika gärna bli så att de kör omkring med en lättare bil som har låg totalvikt för att det ska bli mer över till vagnen. Exempelvis en liten V40 T3 där bilen får dra 1535 kg totalvikt på B-kort (max. 1500 kg brutto) istället för en större och rejälare XC70 D5 som inte går att dra särskilt mycket bruttovikt efter på bara B-kort.

Re: 1600kg på drag istället för 2100kg

Postat: ons 17 apr 2019, 17:21
av FSandstrom
Men lång lista på kontroller och visst kan det ingå backning? Drygt men antar att man borde när man kör olagligt varje gång man har släp...

https://www.trafikverket.se/korkort/kor ... rprov-b96/

Skickat från min G8341 via Tapatalk


Re: 1600kg på drag istället för 2100kg

Postat: tor 18 apr 2019, 08:05
av AndreasThn
FSandstrom skrev: ons 17 apr 2019, 17:21 Men lång lista på kontroller och visst kan det ingå backning? Drygt men antar att man borde när man kör olagligt varje gång man har släp...

https://www.trafikverket.se/korkort/kor ... rprov-b96/

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Jag fick backa runt hörn vid uppkörningen för B96.

Re: 1600kg på drag istället för 2100kg

Postat: tor 18 apr 2019, 09:23
av apersson850
Jag har varit med om en uppkörning för B96, när kära damen tog sitt. Då skulle jag ställa ekipaget isärkopplat innan hon började. Sen fick hon koppla, göra säkerhetskontroll, köra och under körningen backa runt ett hörn in på en annan gatstump. Själv har jag BE, för det fanns inget annat på den tiden. Jag hade nog tagit BE även idag, på grund av att annars kan jag inte använda bilen fullt ut. Fast ännu tror jag inte jag haft på något över 1850 kg totalvikt, utöver en skylift. Men den räknades som efterfordon, så där spelar det ingen roll.

Exakt vad säkerhetskontrollen innehåller beror på inspektören. Det kan vara en fullständig, vilket är en rejäl lista. Jag vill minnas att i vårt fall gällde det att kontrollera bromsarna. Jag hade gått igenom den proceduren med henne i förväg, så det var inga problem.

Re: 1600kg på drag istället för 2100kg

Postat: tor 18 apr 2019, 09:48
av nissesvolvo
FSandstrom skrev:Men lång lista på kontroller och visst kan det ingå backning? Drygt men antar att man borde när man kör olagligt varje gång man har släp... <br abp="897"><br abp="898">https://www.trafikverket.se/korkort/kor ... ov-b96/<br abp="899"><br abp="900">Skickat från min G8341 via Tapatalk<br abp="901"><br abp="902">

Lite retligt om man blir stoppad av polisen, hur nu stor risk det är. Men det räknas ändå som olovlig körning eftersom man framför en fordonskombination som man inte har rätt behörighet för. Det är hyfsat allvarligt iaf. :-)