Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1311811
Jag tror att du har fel, och det är olyckligt att du sprider dessa felaktigheter som absoluta sanningar här på forumet.
Som bevis så utmanar jag dig att testa med transportstyrelsens släpvagnskalkylator så kommer du själv se att jag har rätt.

Min XC70 får dra 2100 kg, och om jag (i transportstyrelsens släpvagnskalkylator) matar in B96, mitt regnummer och ett släp (tex JXF688) med totalvikt 2000 kg så blir bilen grön och släpet rött, dvs det är en olaglig kombination oavsett lastvikt om föraren har B96 (med BE går det såklart bra).

Om jag istället matar in regnumret på ett släp som har totalvikt på 2500kg (tex EYL697) och anger BE så meddelar kalkylatorn att det är en laglig kombo OM släpet med last är högst 2100 kg. Med B96 får jag aldrig den möjligheten.

Slutsats, BE ger möjlighet att dra en vagn med högre totalvikt än bilens maximala släpvikt OM den aktuella vagnen har en lägre last. B96 ger inte den möjligheten, då är det släpets totalvikt som gäller, oavsett lastvikt.
#1311814
Jag vet att jag har rätt , så det är inga problem med några osanningar. Nu ska jag bara få med dig på tåget, så du också vet vad som gäller i fortsättningen.
Du kan prova kalkylatorn med den bil som användes tidigare i tråden, LHT806. Den har en max släpvagnsvikt på 1600 kg. Sen tar du släpet AUS072, som har en tjänstevikt på 1500 kg och en totalvikt på 1700 kg. Ange B96 och se vad som händer.

Dina exempel visar inget av värde, eftersom högsta tillåtna totalvikt för släpet efter din XC70, med B96, är 1850 kg. Då är det klart att ett släp med totalvikt på 2000 kg blir rödmarkerat. Med B96 kan du aldrig utnyttja en XC70:s dragkapacitet fullt ut. Men med B96 kan du utnyttja en högre totalvikt än en sådan V70, som tråden handlar om, har som högsta tillåtna dragvikt, så länge du håller bruttovikten i schack.
#1311819
Gabriel skrev: tis 16 apr 2019, 12:43 Slutsats, BE ger möjlighet att dra en vagn med högre totalvikt än bilens maximala släpvikt OM den aktuella vagnen har en lägre last. B96 ger inte den möjligheten, då är det släpets totalvikt som gäller, oavsett lastvikt.
Nej, inte enligt släpvagnskalkylatorn i alla fall.

Här har du ett exempel som visar det.
------------------------------------------------------------------------
B96
Bil:
Regnr: ORE328
Fabrikat: MAZDA 626 HGV 2,2I P
Tjänstevikt: 1360 kg
Totalvikt: 1760 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1710 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: -
Släpvagn:
Regnr: JXF688
Fabrikat: THULE AT1500B
Tjänstevikt: 580 kg
Max lastvikt: 1420 kg
Totalvikt: 2000 kg
Bromsad: Ja

Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 1130 kg.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag trodde också som dig, men har fått lära om. Eller så har reglerna ändrats över tid. Man plockade ju bort tjänsteviktskravet tex.

Både B96 och BE tar hänsyn till hur mycket last du faktiskt har på. Det är bara B som går på totalvikten endast.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1311821
Gabriel skrev: tis 16 apr 2019, 12:43 Jag tror att du har fel, och det är olyckligt att du sprider dessa felaktigheter som absoluta sanningar här på forumet.
Som bevis så utmanar jag dig att testa med transportstyrelsens släpvagnskalkylator så kommer du själv se att jag har rätt.

Min XC70 får dra 2100 kg, och om jag (i transportstyrelsens släpvagnskalkylator) matar in B96, mitt regnummer och ett släp (tex JXF688) med totalvikt 2000 kg så blir bilen grön och släpet rött, dvs det är en olaglig kombination oavsett lastvikt om föraren har B96 (med BE går det såklart bra).

Om jag istället matar in regnumret på ett släp som har totalvikt på 2500kg (tex EYL697) och anger BE så meddelar kalkylatorn att det är en laglig kombo OM släpet med last är högst 2100 kg. Med B96 får jag aldrig den möjligheten.

Slutsats, BE ger möjlighet att dra en vagn med högre totalvikt än bilens maximala släpvikt OM den aktuella vagnen har en lägre last. B96 ger inte den möjligheten, då är det släpets totalvikt som gäller, oavsett lastvikt.
Du blandar äpplen och päron.

På vår fd. v70 -16 var släpvagnsvikten 1.800kg och med B96 kunde totalvikten vara 1.990kg innan man kom upp till 4.250kg. Dvs man kan dra ett släp med totalvikt på 1.800-1.990kg om bruttovikten var max 1.800kg. Om Totalvikten däremot var över 1.990kg får du inte dra det alls oavsett bruttovikt(observera att detta gäller med B96).
#1311823
apersson850 skrev: tis 16 apr 2019, 13:03 Dina exempel visar inget av värde, eftersom högsta tillåtna totalvikt för släpet efter din XC70, med B96, är 1850 kg. Då är det klart att ett släp med totalvikt på 2000 kg blir rödmarkerat. Med B96 kan du aldrig utnyttja en XC70:s dragkapacitet fullt ut. Men med B96 kan du utnyttja en högre totalvikt än en sådan V70, som tråden handlar om, har som högsta tillåtna dragvikt, så länge du håller bruttovikten i schack.
Ok, både B och B96 ger uppenbarligen rätt att dra ett släp med totalvikt högre än bilens maximala släpvikt så länge man håller sig under 3500 kg (B) / 4250 kg (B96) totalvikt på ekipaget.

Nu förstår jag vad du menar och jag förstår även informationen jag fick under min utbildning. Det är ju fortfarande så att med min XC70 (2100kg) och B96 får jag inte dra en 2500kg (totalvikt) släpvagn oavsett lastvikt, men med BE så går det bra så länge lastvikten är begränsad. Jag har fokuserat för mycket på detta exempel eftersom det är det enda som vart relevant för mig.
#1311824
Gabriel skrev: tis 16 apr 2019, 13:51 Ok, både B och B96 ger uppenbarligen rätt att dra ett släp med totalvikt högre än bilens maximala släpvikt så länge man håller sig under 3500 kg (B) / 4250 kg (B96) totalvikt på ekipaget.

Nu förstår jag vad du menar och jag förstår även informationen jag fick under min utbildning. Det är ju fortfarande så att med min XC70 (2100kg) och B96 får jag inte dra en 2500kg (totalvikt) släpvagn oavsett lastvikt, men med BE så går det bra så länge lastvikten är begränsad. Jag har fokuserat för mycket på detta exempel eftersom det är det enda som vart relevant för mig.
Japp precis.
#1311829
VolvoB20 skrev:Det är bara B som går på totalvikten endast.
Det är inte heller rätt. Ponera att du har en bil med en totalvikt på 1500 kg. Max släpvagnsvikt är 1000 kg. Då kan du, med B-kort, dra en släp med en totalvikt på 2000 kg, men bruttovikten får inte vara högre än 1000 kg, eftersom bilen sätter den gränsen.

Återigen: För alla körkortsklasser B, B96 och BE gäller samma principregler. Det är bara värdena på sammanlagd totalvikt som skiljer.
#1311844
apersson850 skrev:Det här citatet är alltså felaktigt och/eller ofullständigt.
Fjonsson skrev:Draget klarar 2100kg. Bilen klarar 1600kg. Det där med att man får dra 1950kg med utökad behörighet är en ren matematisk uträkning som transportstyrelsen gör.
Summerat:
Med BE = max 1600 kg bruttovikt på kärran.
Med utökat B = max 1600 kg registrerad totalvikt på kärran.
Med vanligt B = max 1190 kg registrerad totalvikt på kärran.
Så här ska det vara:
Med BE = max 1600 kg bruttovikt på kärran, max 3500 kg totalvikt (eller obegränsad totalvikt, beroende på när E-kortet togs).
Med utökat B = max 1600 kg bruttovikt och max 1950 kg registrerad totalvikt på kärran.
Med vanligt B = max 1200 kg bruttovikt och registrerad totalvikt på kärran.
Ja så blir det ju med utökad B.

Reglerna har ju ändrats relativt nyligen och jag har haft BE i flera år.
Man tog väl även bort begränsningen som innebar att släpets totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt? Eller var det bilens totalvikt.
Som innehavare av BE behöver man bara se till att släpets bruttovikt är:
1. Lägre än släpets totalvikt.
2. Lägre än bilens tekniska dragvikt.

Jag har ärligt inte förstått varför det där B96 var så efterlängtat.
Är målgruppen folk som inte klarar ett teoriprov/uppkörning eller är det en ekonomisk fråga? Mitt BE gick väl på ca 4000. Ett B96 är väl inte helt gratis.
#1311849
Min kära dams B96 kostade 1030 kronor. Du behöver bara beställa tid för uppkörning. Inget körkortstillstånd, ingen tid för teoriprov, inget separat backningsprov etc. Så visst är det enklare att ta. Det täcker rätt många storlekar på släp dessutom.

I samband med de nya reglerna togs även regeln om att släpets totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt bort.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]