Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
#1311649
Hej!
För en tid sedan fick jag en backsensor på min XC70 D5 MY2010 utbytt på verkstad eftersom den var trasig. Nu fungerar visserligen alla backsensorerna OK, men jag tycker att de blivit betydligt mindre känsliga, dvs de börjar bara varna när man kommit ca 0,5m från ett föremål mot tidigare ca 1m eller kanske mer.

Kan sensorernas känslighet ställas in? Är det i så fall något jag kan göra själv eller krävs mer verkstadsjobb?

Tacksam för svar!
Rolf J
#1311653
Det ända är i bilens menysystem, inte på annat sätt via mjuk eller hårdvara
#1311678
Jättetack Steffe3 om du hinner kolla om detta är något inställbart!

Rolf J
#1311685
Det verkar vara svårt att hitta just vilka parametrar som finns (om några alls) när man inte är uppkopplad till bilen, men det verkar som att dom bakre sensorerna ska kunna känna av upp till c:a 1.5m.
VIDA skrev: There are 4 rear sensors located in the rear bumper. The sensors can detect objects at a distance of about 1.5 meters (5 feet) directly behind the vehicle.


The smallest objects which can be detected are:

plastic tube with a height of at least 1,000 mm and a diameter of at least 75 mm (ISO standard).
smaller objects can be identified if the shape and reflective surface are sufficiently large.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]