Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvomicke
#1310767
Har ett knepigt problem med min V70 2.4D, har haft ett missljud, hörs väldigt väl vid låga växlar 1,2,3ans växlar, trodde efter att ha hört r unt att det kunde vara Ac pumpens lager, kapade remmen och det blev tyst, fick AC pumpen bytt till en sprak ny, nya remmar. Men har fortfarande detta missljud/drevljud, men tystnar när man stänger av AC, ljudet följer varvtalet. Någon som har tips om vad det kan vara?
av Filippo76
#1310960
I början endast i kupen, och slutade då man stängde av ac:n.
Några månader senare hördes det både inne/ute.
Verkstaden bytte lager för ca 1800kr, går att göra det själv med specialverktyg. Finns på Biltema
av volvomicke
#1310980
Okej tack för svar, ska kolla upp det, för verkstaden jag pratat med tyckte de var märkligt om de var generatorfrihjulet om de inte lät i motorrummet, men bra med erfarenheter från andra med liknande problem 👍
av Filippo76
#1311011
Ta bort innerskärmen så du ser nedre delen på motorn med multiremmen och ac remmen. På min fladdrade ena remmen då jag hade missljudet. Satte också ett stetoskop på ac pumpen men där var inget lagerljud. Är frihjulet på generatorn dåligt kan det skapa vibrationer/fladder på den remmen.
av MickeM
#1311112
erikeriksson skrev: fre 12 apr 2019, 10:27 Hej, måste få fråga, vad är syftet/meningen med frihjul på generatorn.
När motorn går, roterar den inte med helt jämn fart.
Med höghastighetskamera skulle du se att den ökar/minskar farten med varje cylinder tändning.
Ryck-ryck-ryck.

Rotorn i generatorn (som snurrar fortare än vevaxeln) ) är tung, att den inte kan öka minska farten i den takten pga tröghetslagen.
Moderna plattremmar är stumma, och så blir det kraftiga vibrationer som skapar ljud och reducerar bla remmens livslängd betydligt. Detta speciellt vid lägre motorvarv.

Därför drivs den med, och frirullar i omgångar mellan kolvslagen medelst ett frihjul a'la cykeltrampor.
av Nithol
#1311205
Jag har precis samma missljud och symptom, hörs än så länge bara i kupén med AC på.
Vågar man chansa på att det är frihjulet till generatorn som är kass och lämna in den på verkstad för byte?
Har kört med AC avslagen i 8 månader nu pga detta och vill helst börja använda den snart... 8-)

Har hört skräckhistorier om att remmen går sönder och trasslar in sig i kamrem vilket inte låter så kul! :-o

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]