Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas123
#1311277
Jag har precis samma ljud i min v70 d5 08.håller man varv blir den tyst.nu har jag börja höra de ljudet när man startar den i nån sekund.Jag har bytt min ac kompressor för 5000 tusen mil sedan.Man hör ingenting under huven.Jag skulle gissa på frihjulet eller multiremmen som är kapput i min.
av volvomicke
#1316044
Nu har jag bytt generatorfrihjulet, men till mitt missnöje så är fort farande ljudet kvar, men försvinner när man antingen stänger av fläkten eller ac, någon som har nått mer tips på vad det kan vara? Kupefläkten?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1316047
Är det fläkten så brukar det vara ett kvittrande ljud. Källa: min bil just nu

Funderar på om man ska beställa verktyget och en fläkt, delarna är ju inte så dyra, men det tar ju några timmar verkar det som. Speciellt när man är själv
av volvomicke
#1316083
Jo jag har det kvittrande ljudet i kupéfläkten, haft det ett tag, men tänkte om det andra ljudet som låter som att ett lager skärt också kan komma från kupé fläkten? Det lustiga är att det inte är konstant, följer varvtal, och slutar nät man trycker av AC på knappen, kan man få såna ljud om det är lågt tryck eller dåligt med kylmedie i ac systemet?
av borstarmicke
#1317233
Fyllde precis ac:n på min V70 2.4d -10 då det inte blev kallt när värmen kom. Hade innan det ett susande ljud innanför instrumentpanelen, kanske lät i evapuratorn när det inte byggde tryck. Dock inget kvitter... kvittrar dock i kupefläkte emellanåt på våran -02:a. 😊
av William85
#1318197
Har samma ljud i min XC70 -15 men kanske lite tystare/dovare. Jag har haft det sen bilen köptes för 3000mil sedan och kan inte riktigt lokalisera det, de hörde det inte vid service heller typiskt nog. Men det är samma som ditt, följer motorvarvet hörbart på tomgång/låga varv och slutar om man stänger ACn. Ska försöka följa upp det i sommar då det inte hörs under vintermånaderna.
av Yaniz
#1318213
Jag hade liknande ljud. Det visade sig vara relaterat till ac:n, närmare bestämt i form av för lite köldmedium i systemet. Efter "toppning" blev det tyst.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]