Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1313054
Någon som skulle kunna tänka sig referensmäta stiften på kontakten till vänster strålkastare?
Ohm och volt skulle vara av intresse (mellan jord och vardera stift)

Får ta och mäta upp höger sida eftersom den verkar fungera som den skall, borde väl ge en fingervisning på om det är fel på kablaget.

Om jag klurat ut rätt från elschemat skall pinout på lampkontakterna (vänster/höger) vara:
1: GN-OG / GY-RD = Pos +
2: BU-GN / YE-VT = Turn +
3: YE-RD / BU-GN = Xenon +
4: BK-OG / BK-VT = Xenon -
5: BU-RD / YE-OG = ? xenon...
6: tom
7: RD-BU / RD-BU = Styrenhet+
8: YE / BU = Styrenhet signal
9: GY-BN / VT-OG = High
10: BK-OG / BK-VT = pos,low,high,turn -
11: tom
12: BK-GN / BK-RD = styrenhet -
Senast redigerad av 1 RobinH, redigerad totalt 0 gånger.
#1313900
Steffe3 skrev: sön 28 apr 2019, 10:23 Jo, CEM sitter under/bakom handskfacket.

Inga problem med airbags där, däremot sitter det kablar på flera sidor av själva handskfackskassetten man får ta bort/vara försiktig med.
Tack, ska se om jag lyckas imorn :)
Såg det fanns anvisningar i vida, får väl försöka följa dem
#1314103
Slapp åt CEM genom att ta bort handsfacket.
Tror jag har hittat boven.
Mätte först båda lampkontakterna å där hade jag på höger sida på stift 8 12v och på vänster 3-5v.(bilen av)
Resistansmätte sen till kontakten på cem och får inte utslag alls på den vänstra sidans kabel.

Får försöka skarva dit en ny kabel imorgon.
Återkommer.
#1314264
Härligt att du löste det, även om det känns tråkigt att vi inte kunnat erbjuda allt för mycket hjälp här.

Och alltid trevligt när man återkopplar efter man faktiskt löst felet, så andra kan ta lärdom av det :-)

Kan ju uppdatera trådens titel med (löst) eller liknande, och kanske till och med kopiera lösningen till första inlägget.
#1314270
Steffe3 skrev: tis 30 apr 2019, 18:03 Härligt att du löste det, även om det känns tråkigt att vi inte kunnat erbjuda allt för mycket hjälp här.

Och alltid trevligt när man återkopplar efter man faktiskt löst felet, så andra kan ta lärdom av det :-)

Kan ju uppdatera trådens titel med (löst) eller liknande, och kanske till och med kopiera lösningen till första inlägget.
Learning by doing :party:
Kanske någon kan ha nytta av tråden i framtiden. Hittade iallafall själv ingen information om felkoden CEM-B103C87.
Tack så mycket för de svar jag fått :) känns lite som att man måste fråga en hel del före man börjar göra nåt när det gäller så här pass nya bilar. Men det går nog bra om man tar det sakta och försiktigt med alla plastdetaljer o dylikt.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]