Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#1311887
Just den på bilden är Biltemas folie men jag har även använt 3Ms som är mer följsam. Jag måttade och markerade ovankanten med maskeringstejp så jag fick den att sluta bara några mm ovanför den svarta gummilisten som sitter på rutan.
Användarvisningsbild
av Nebu
#1320699
Köpte en V70 Drive 2012. Glad i hågen efter köpet körde jag och parkerade bilen på jobbet, en kollega påpekade att den såg lite rostig ut ovan vindrutan :-o 24 små lack bubblor med härlig järnoxid stirrade mot mig. Nej, det var jag inte beredd på :-(
Jag slipade bort all rost och lade i zinkgrund mot det plåtrena delarna. Sedan överlät jag resten åt en lackeringsfirma i stan som gjorde ett utmärkt arbete måste jag säga, syns inte alls att den är om lackad framme på taket. Dock gick jag back 2500 kronor i lackning, men vad ska man göra, jag vill inte köra runt med en tickande vattenläcka framme på taket!
Gjorde även som en och annan här innan mig, beställde "3M Paint Protection 30cm Stenskottsskydd" från waxdog för 400 spänn och nu är jag nöjd med bilen igen men en lite försäkring om att det antagligen inte kommer att kunna ske igen (jag håller tummarna).
Just det, för att göra ett bra lackjobb behövdes vindrutan plockas ut och sättas tillbaka före och efter lackeringen och det var inte gratis.
På håll syns inte skyddsfilmen men står man nära och glor på den så gör man det. Tips är att låta lackfirman lägga på filmen åt dig, jag gjorde det själv och det gick bra, men det är meckigt att jobba ovan på bilen i knasiga ställningar.
av dannesk
#1320792
Tråkigt med rost på nyare bilar, själv måste jag laga rost och lackblåsor på de främre skärmkanterna på båda sidor på min XC60 my17. Vilken zinkgrund använde du på bilen innan lackeringen?
Användarvisningsbild
av Nebu
#1320805
Jag använde denna sprayen http://www.hagmans.se/sv/spray/hagmans- ... -kallgalv/ men jag borde ha använt denna vanliga på burk http://www.hagmans.se/sv/rostskydd/caro ... ddsprimer/. Det är lättare att fylla i små prickar med en liten pensel eller tandpetare än med spray.
av dannesk
#1324000
Haha, ja det är ju ett billigt knep som gör jobbet om man inte har någon film :)
av pumpnasare
#1328744
Blir något irriterad! Min son klagar på detta,och jag svarar ” Jag har inte haft problem med rost på
IMG_1002.jpg
IMG_1002.jpg (103.78 KiB) Visad 407 gånger
mina Volvo( 18 st sedan 1980. (Ägt dom max 2år) Kollar min nya V60CC 19 med samma ruta utan list.Är Göteborgarna sen i utvecklingen eller efterblivna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?