Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har tyvärr råkat ut för att den elektriska bakluckan inte längre vill öppna/stänga sig själv. Fungerar inte oavsett vilken av knapparna jag provar med. Allt annat i luckan fungerar.

Har själv uteslutit fel på jordkabel som jag läst om, och även Volvos felsökning gav återkommande felkoder på motorn till luckan. Har mätt att det kommer fram spänning till kontakten för motorn, så allt tyder på att problemet sitter i motorn.

Felet uppkom bara helt plötsligt en dag då luckan satt fast och inte gick att öppna, instrumentpanelen varnade dock att luckan var öppen vid färd. Fick öppna luckan med nödöppningen på låset inifrån, och sedan dess fungerar inte självstängning/öppning.

Volvo vill ha runt 10 500:- för att byta till en ny. ca 7000:- för motorn, kanske hälften för en begagnad. Någon som har erfarenhet av hur svårt det är att byta motorn själv och hur man i så fall går tillväga? Eller om det finns något man kan göra/testa med själva motorn? Svärfar är elektriker så finns lite generell kunskap om sånt att tillgå...

Tacksam för all hjälp!
apersson850 skrev: mån 25 mar 2019, 13:28 Det är två olika motorer som låser/låser upp luckan, jämfört med lyfter/sänker ner den. Du skriver att luckan satt fast och gick inte att öppna, fast bilen larmade för att den var öppen. Det låter ju mer som låsmotorn än lyftmotorn.
Ja precis, men det verkar som att låsmotorn trodde att bakluckan var öppen och därför inte låste upp, men att lyftmotorn kanske försökt dra och då gått sönder. Det var dock inget som hördes, utan luckan upplevdes bara helt ”död”.

Efter att jag nödöppnat luckan så fungerar upplåsning och den motor i låsmekanismen som puttar ut och drar åt luckan sista lilla biten, men motorn uppe taket som lyfter/sänker luckan går inte. Knapparna uppplevs helt döda när jag försöker få luckan att röra sig genom dem.
fjohan82 skrev: mån 25 mar 2019, 19:57 Du har testat funktionen även via bilnyckeln?
Tänker mig då ett långt tryck på "baklucke-knappen", vilket normalt sett gör att luckan öppnas.
Absolut. Man hör att reläet i sidan av bagageutrymmet knäpper till vid sådan knapptryckning, men inget händer mer än att luckan "hoppar ut". Haft den inne på volvoverkstad också som via felkoder och felsökning konstaterat att motorn måste vara trasig.
borstarmicke skrev:Läste att det skiljer åt 08-11 mot senare årsmodeller, men det kanske bara är själva dämparna...
Nej, det är inte bara gasfjädrarna som skiljer. Till och med 2011 var konstruktionen elektrohydraulisk. Sen blev den elektromekanisk. Men det finns en motor som drar i båda fallen.

Kylare Nissens Volvo 850 B5252S Hej, Redan innan […]

Bilstein på R-Design

Det är ingen skillnad på dämparna […]

Batterifråga?

har lämnat 70 serien nu och har bara en my24 […]

Nej det är inte de yttre plastglasen jag t&[…]